dc.contributor.advisor | Oktay, Emel Gülden | |
dc.contributor.author | Aktay, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T08:20:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-13 | |
dc.identifier.citation | AKTAY, A. (2023). : A Comparative Analysis of the Three Dimensions of China’s Belt and Road Initiative through Classical Geopolitical Theories [Master's Thesis, Hacettepe University] | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33632 | |
dc.description.abstract | The Belt Road Initiative (BRI) is an infrastructure project launched by the People’s Republic of China (PRC) designed to increase connectivity across the world through the construction of ports, airports, railways, highways, and industrial and technological hubs. Although they are absent in its official documents and statements, Beijing has certain geopolitical expectations from the efficient execution of the project. Beijing expects that the BRI will promote the current status of the PRC in global politics and the national security of China through securing China’s international trade and energy transportation lines. Additionally, the massive amount of Chinese investment, which is estimated to reach 4 trillion RMB in the final stage of BRI, is expected to create asymmetric relations between Beijing and receiving countries, and those relations will provide leverage for the PRC in its forward policy. This thesis argues that classical geopolitics provides a well-founded instrument for analysing the three dimensions of the BRI, namely the maritime Silk Road, the Polar Silk Road, and the Silk Road Economic Belt, in a comparative manner. In doing so, the thesis attempts to provide useful insights in terms of assessing whether BRI will yield the desired geopolitical consequences for the PRC. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | China | tr_TR |
dc.subject | Foreign Policy | tr_TR |
dc.subject | The Belt and Road Initiative | tr_TR |
dc.subject | Silk Road Economic Belt | tr_TR |
dc.subject | Maritime Silk Road | tr_TR |
dc.subject | Polar Silk Road | tr_TR |
dc.subject | Classical Geopolitics | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Uluslararası ilişkiler | tr_TR |
dc.title | A Comparative Analysis of the Three Dimensions Of China’s Belt and Road Initiative Through Classical Geopolitical Theories | tr_TR |
dc.title.alternative | Çin’in Kuşak Ve Yol Girişiminin Üç Boyutunun Klasik Jeopolitik Kuramlar Perspektifinden Karşılaştırmalı Bir Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Kuşak Yol Girişimi (KYG), Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) tarafından başlatılan ve limanların, havaalanlarının, demiryollarının, otoyolların ve endüstriyel ve teknolojik merkezlerin inşası yoluyla dünya çapında bağlantıyı artırmak için tasarlanmış bir altyapı projesidir. Resmi belgelerinde ve açıklamalarında bulunmamakla birlikte, Pekin'in projenin etkili bir şekilde yürütülmesinden bazı jeopolitik beklentileri bulunmaktadır. Pekin, Kuşak ve Yol Girişimi'nin Çin'in uluslararası ticaret ve enerji taşıma hatlarını güvence altına alarak ÇHC'nin küresel siyasetteki mevcut durumuna ve Çin'in ulusal güvenliğine katkıda bulunmasını beklemektedir. Ek olarak, KYG'nin son aşamasında 4 trilyon yuan’e ulaşacağı tahmin edilen büyük miktardaki Çin yatırımının, Pekin ile alıcı ülkeler arasında asimetrik ilişkiler yaratması ve bu ilişkilerin ileriye dönük politikasında Çin’e önemli bir kaldıraç sağlaması öngörülmektedir. Bu tez, klasik jeopolitiğin, KYG'nin üç boyutunun, yani Deniz İpek Yolu, Kutup İpek Yolu ve İpek Yolu Ekonomik Kuşağı'nın analizinde iyi tanımlanmış bir araç sağladığını savunmaktadır. Bunu yaparken, tez, KYG'nin ÇHC için istenen jeopolitik sonuçları verip vermeyeceğini değerlendirmek açısından yararlı bilgiler sağlamaya çalışacaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Uluslararası İlişkiler | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-17T08:20:37Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |