Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDağ, İhsan
dc.contributor.authorNevruz, Hazal
dc.date.accessioned2023-07-11T12:52:58Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-15
dc.identifier.citationNevruz, H. (2023). Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları, varoluşsal kaygı, algılanan sosyal destek ve depresif belirtiler arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33605
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate the mediating roles of existential anxiety, existential anxiety sub-dimensions, and meaningfulness in the relationship between childhood traumas and depressive symptoms. Besides, the moderator role of perceived social support was aimed to examine in the relationship between depressive symptoms and existential anxiety, its sub-dimensions, and meaningfulness which are determined as mediators as well as in the indirect relationship between childhood traumas and depressive symptoms through these mediator variables. The sample of the study consisted of 316 university students. Demographic Information Form, Childhood Trauma Questionnaire, Existential Anxiety Scale, Meaning and Purpose of Life Scale, Multidimensional Scale of Perceived Social Support, and Beck Depression Inventory were administered to the participants. In order to analyze the mediation models, PROCESS Macro Model 4 was carried out. According to the results, the existential anxiety total score, all existential anxiety sub-dimensions, and the meaningfulness in life displayed a significant partial mediation in the relationship between childhood traumas and depressive symptoms. PROCESS Macro Model 14 was carried out in order to test the conditional indirect effect models. According to the findings, perceived social support played a moderating role in the relationship between mediator variables which are existential anxiety total score, meaninglessness, and meaningfulness and depressive symptoms as well as in the indirect relationships of childhood traumas established with depressive symptoms through these mediator variables. The findings of the current study were discussed in the scope of the literature, the clinical implications and limitations of the study were mentioned, and suggestions were made for future studies.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıtr_TR
dc.subjectVaroluşsal kaygıtr_TR
dc.subjectVaroluşsal kaygı alt boyutlarıtr_TR
dc.subjectHayatın anlamlılığıtr_TR
dc.subjectAlgılanan sosyal destektr_TR
dc.subjectDepresif belirtilertr_TR
dc.subject.lcshPsikolojitr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları, Varoluşsal Kaygı, Algılanan Sosyal Destek ve Depresif Belirtiler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetMevcut çalışmada, üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve depresif belirtiler arasındaki ilişkide varoluşsal kaygı, varoluşsal kaygı alt boyutları ve anlamlılığın aracı rollerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bununla birlikte algılanan sosyal desteğin hem varoluşsal kaygı, alt boyutları ve anlamlılık olarak belirlenen aracı değişkenler ile depresif belirtiler arasındaki ilişkide hem de çocukluk çağı travmalarının belirtilen aracı değişkenler vasıtasıyla depresif belirtilerle kurduğu dolaylı ilişkideki düzenleyici rolünün incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın örneklemi 316 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Varoluşsal Kaygı Ölçeği, Hayatın Anlam ve Amacı Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Beck Depresyon Envanteri uygulanmıştır. Aracı değişken modellerinin analiz edilebilmesi için PROCESS Macro Model 4 kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, çocukluk çağı travmaları ile depresif belirtiler arasındaki ilişkide varoluşsal kaygı toplam puanı, tüm varoluşsal kaygı alt boyutları ve hayatın anlamlılığı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde kısmi aracılık göstermektedir. Koşullu dolaylı etki modellerinin test edilebilmesi için PROCESS Macro Model 14 kullanılmıştır. Ulaşılan bulgulara göre algılanan sosyal destek hem varoluşsal kaygı toplam puanı, anlamsızlık kaygısı ve anlamlılık aracı değişkenleri ile depresif belirtiler arasındaki ilişkide; hem de çocukluk çağı travmalarının bu aracı değişkenler vasıtasıyla depresif belirtilerle kurduğu dolaylı ilişkide düzenleyici rol oynamaktadır. Son olarak, çalışmanın bulguları alanyazın kapsamında tartışılıp çalışmanın klinik doğurgalarına ve sınırlılıklarına değinilerek gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentPsikolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-11T12:52:58Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster