Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Tunca
dc.contributor.advisorÇelikcan, Ufuk
dc.contributor.authorÖzkan, Alper
dc.date.accessioned2023-07-03T08:48:33Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-09-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33503
dc.description.abstractIn this study, our aim is to make an evaluation of the interplay between environment-based cues, namely speed, scene complexity and stereoscopic rendering parameters, and the discomfort felt in the form of cybersickness due to VR experience with head-mounted-displays. This study provides a broad and combined analysis of these cues in a fully controlled VE. The effects were investigated using the EEG and Eye tracking data as well as the self-reported discomfort measures collected from the participants. The statistical analysis reveals connections between cybersickness and the collected biometric markers. It also reveals the biometric response differs with the type of stimulus causing the cybersickness, implying detection of the cause is possible by examining biometric datatr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectVirtual realitytr_TR
dc.subjectCybersickness
dc.subjectEEG
dc.subjectEye tracking
dc.subjectStereoscopic rendering
dc.titleThe Relationship of Cybersickness with Eye and Brain Activity in Response to Varying Speed, Scene Complexity and Stereoscopic VR Cuestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı hareket hızı, sahne karmaşıklığı ve stereoskopik görüntüleme parametreleri olarak belirlenen ortam özellikleri ve sanal gerçeklik başlığı kullanılınca yaşanan sanal gerçeklik tutması arasında bir değerlendirme yapmaktır. Çalışma içinde bu ortam özelliklerinin tamamen kontrollü bir sanal ortam dahilinde geniş kapsamlı incelemesi sunulmaktadır. Etkiler EEG ve göz takip verileri ile katılımcıların rahatszlık ölçütü kullanılarak incelenmiştir. İstatistiksel analiz kullanılan biyometrik veriler ve sanal gerçeklik tutması arasında bağlantılar ortaya çıkarmıştır. Bunun yanında sanal gerçeklik tutmasına olan biyometrik tepkinin kullanılan ortam özelliğinin türüne göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir, bu da biyometrik veriler incelenerek tecrübe edilen sanal gerçeklik tutmasının sebebinin belirlenebileceğine işaret etmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentBilgisayar Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-03T08:48:33Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster