dc.contributor.advisor | Kınıklı, Bige Bediz | |
dc.contributor.author | Güleç, Doruk Selen | |
dc.date.accessioned | 2023-06-23T11:28:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33469 | |
dc.description.abstract | Viola, the member of string instruments, originated in the middle ages. The playing technique and the musical understanding has developed because of the physical changes that the instrument has faced over time. Although there is no absolute truth to be considered in the technical and musical basics while performing the Baroque period music by the modern instrument, accepted and approved boundaries by many musicians, composers and theory experts is reframed. With brief research, it has been established that there is not sufficient resource which combines all techniques in a body in our language. This study aims to be a guide that mentions and discusses all the technical details for the musicians who wants to expert in period performance of the Baroque music. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yaylı çalgılar | |
dc.subject | Yaylı çalgılar tarihi | |
dc.subject | Barok dönem | |
dc.subject | Barok çalım teknikleri | |
dc.subject | Otantik çalım | |
dc.subject | Viyola tekniği | |
dc.subject | Keman tekniği | |
dc.title | Yaylı Çalgıların Evrimsel Gelişimi ve Günümüz Çalgılarıyla Barok Dönem Müziklerinin Yorumlanması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yaylı Çalgılar üyesi viyolanın ataları orta çağa dayanır. Zaman içinde enstrümanın geçirdiği fiziksel değişimler, çalım tekniği ve müzikal anlayışı da geliştirmiştir. Barok dönem müziklerini modern enstrüman ile yorumlarken dikkat edilmesi gereken teknik ve müzikal temeller her ne kadar kesin bir gerçeklik kazanmamışsa da birçok müzisyen, besteci ve teori uzmanı tarafından onay ve kabul görmüş bir çerçeve oturtulmuştur. Yapılan araştırmada dilimizde bu teknikleri bütün halinde birleştiren yeterli kaynak bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma ülkemizdeki dönemine uygun Barok müziği icrası yapmak isteyen müzisyenler için temel tekniklere değinen bir kılavuz olma amacı taşımaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yayılı Çalgılar | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-06-23T11:28:14Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |