dc.contributor.advisor | Ok, Ali Özgün | |
dc.contributor.author | Şahin, Ulaş | |
dc.date.accessioned | 2023-06-06T06:03:21Z | |
dc.date.issued | 2023-03 | |
dc.date.submitted | 2023-01-30 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33406 | |
dc.description.abstract | One of the most important factors to consider when establishing an airport is the natural
and artificial structures inside and outside the airport. These natural and artificial factors
may cause the limitation of take-off and landing distances, and there are airports in our
country where the natural hills on the approach-departure line cause flight restrictions due
to the location of the airport. In order to ensure flight safety, it is necessary to detect
obstacles around the airport and to provide them to the navigation units to form a basis
for procedural design. For an airport with a runway, it is a very difficult and costly method
to measure and detect thousands of structures within the obstacle plan, which corresponds
to an area of approximately 220 km², by terrestrial methods. Instead, it is possible to detect
obstacles in a short time and with high accuracy with the support of geographic
information system software using maps and surface models produced from satellite
images and aerial photographs with high resolution. In this study, the orthoimage, DTM
and DSM data generated from the aerial images and the obstacle plan converted to the
surface model were extracted from pixel to pixel, the obstacles were detected, and the projection of tree obstacles was made for the Tokat Airport with the amount of tree sprout
learned. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Mania | tr_TR |
dc.subject | Havalimanı | tr_TR |
dc.subject | Mania tespiti | tr_TR |
dc.subject | Ağaç tespiti | tr_TR |
dc.subject | Uçuş emniyeti | tr_TR |
dc.subject | Uzaktan algılama | tr_TR |
dc.subject.lcsh | T- Teknoloji. Mühendislik | tr_TR |
dc.title | Havalimanı Ağaç Mânialarının Tespiti ve İncelenmesi: Tokat Örneği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bir havalimanı tesis edilirken dikkat edilmesi gereken en önemli faktörlerden biri
havalimanının içi ve dışındaki doğal ve yapay yapılardır. Bu unsurlar kalkış ve iniş
mesafelerinin sınırlandırılmasına neden olabilmekte olup, ülkemizde de konum seçimi
nedeniyle yaklaşma-kalkış hattında bulunan doğal tepelerin uçuş kısıtlamalarına neden
olduğu havalimanları bulunmaktadır. Havalimanı çevresindeki mâniaların tespiti, uçuş
emniyetini sağlamak ve seyrüsefer birimlerinin usul tasarımına altlık oluşturması için
gerekliliktir. Bir pisti olan bir havalimanı için yaklaşık 220 km² bir alana tekabül eden
mânia planı dahilindeki binlerce yapının ölçülerek yersel yöntemlerle tespit edilmesi
oldukça zor ve maliyetli bir yöntemdir. Bunun yerine yüksek çözünürlükteki uydu
görüntüleri ve hava fotoğraflarından üretilmiş olan haritalar ve yüzey modelleri
kullanılarak coğrafi bilgi sistemi yazılımları yardımıyla üç boyutlu analizlerle mâniaları
kısa sürede ve yüksek doğrulukta tespit etmek mümkündür. Bu çalışmada, hava
fotoğraflarından üretilen ortofoto, SAM ve SYM verileri ve yüzey modeline dönüştürülen
mânia planı pikselden piksele çıkartılarak mânia tespiti yapılıp, öğrenilen ağaç sürgün
verme miktarı ile ağaç mânia projeksiyonu Tokat Havalimanı örneği için yapılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Geomatik Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-06-06T06:03:21Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |