Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorOk, Ali Özgün
dc.contributor.authorŞahin, Ulaş
dc.date.accessioned2023-06-06T06:03:21Z
dc.date.issued2023-03
dc.date.submitted2023-01-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33406
dc.description.abstractOne of the most important factors to consider when establishing an airport is the natural and artificial structures inside and outside the airport. These natural and artificial factors may cause the limitation of take-off and landing distances, and there are airports in our country where the natural hills on the approach-departure line cause flight restrictions due to the location of the airport. In order to ensure flight safety, it is necessary to detect obstacles around the airport and to provide them to the navigation units to form a basis for procedural design. For an airport with a runway, it is a very difficult and costly method to measure and detect thousands of structures within the obstacle plan, which corresponds to an area of approximately 220 km², by terrestrial methods. Instead, it is possible to detect obstacles in a short time and with high accuracy with the support of geographic information system software using maps and surface models produced from satellite images and aerial photographs with high resolution. In this study, the orthoimage, DTM and DSM data generated from the aerial images and the obstacle plan converted to the surface model were extracted from pixel to pixel, the obstacles were detected, and the projection of tree obstacles was made for the Tokat Airport with the amount of tree sprout learned.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectManiatr_TR
dc.subjectHavalimanıtr_TR
dc.subjectMania tespititr_TR
dc.subjectAğaç tespititr_TR
dc.subjectUçuş emniyetitr_TR
dc.subjectUzaktan algılamatr_TR
dc.subject.lcshT- Teknoloji. Mühendisliktr_TR
dc.titleHavalimanı Ağaç Mânialarının Tespiti ve İncelenmesi: Tokat Örneğitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBir havalimanı tesis edilirken dikkat edilmesi gereken en önemli faktörlerden biri havalimanının içi ve dışındaki doğal ve yapay yapılardır. Bu unsurlar kalkış ve iniş mesafelerinin sınırlandırılmasına neden olabilmekte olup, ülkemizde de konum seçimi nedeniyle yaklaşma-kalkış hattında bulunan doğal tepelerin uçuş kısıtlamalarına neden olduğu havalimanları bulunmaktadır. Havalimanı çevresindeki mâniaların tespiti, uçuş emniyetini sağlamak ve seyrüsefer birimlerinin usul tasarımına altlık oluşturması için gerekliliktir. Bir pisti olan bir havalimanı için yaklaşık 220 km² bir alana tekabül eden mânia planı dahilindeki binlerce yapının ölçülerek yersel yöntemlerle tespit edilmesi oldukça zor ve maliyetli bir yöntemdir. Bunun yerine yüksek çözünürlükteki uydu görüntüleri ve hava fotoğraflarından üretilmiş olan haritalar ve yüzey modelleri kullanılarak coğrafi bilgi sistemi yazılımları yardımıyla üç boyutlu analizlerle mâniaları kısa sürede ve yüksek doğrulukta tespit etmek mümkündür. Bu çalışmada, hava fotoğraflarından üretilen ortofoto, SAM ve SYM verileri ve yüzey modeline dönüştürülen mânia planı pikselden piksele çıkartılarak mânia tespiti yapılıp, öğrenilen ağaç sürgün verme miktarı ile ağaç mânia projeksiyonu Tokat Havalimanı örneği için yapılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentGeomatik Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-06-06T06:03:21Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster