Show simple item record

dc.contributor.advisorHimmetoğlu, Selçuk
dc.contributor.authorÖzcan, Burak Emre
dc.date.accessioned2023-06-05T13:31:30Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33321
dc.description.abstractThe neck is the part of the spine and has highest risk of injury in traffic accidents. Neck trauma can occur in several types of collisions, but rear-end collisions have the highest risk of trauma. Human neck models are needed to quantify the risk of neck trauma and to develop protective systems for it. For human neck models to behave like real human beings, the passive mechanical properties of the neck as well as the active muscle contractions need to be accurately modelled. In this thesis, active muscle behaviour will be modelled just before, during and just after the collision. Thus, static equilibrium will be achieved in the neck model and reflex muscle contractions will be modelled accurately. Volunteer test data will be used to validate and dynamically characterize the neck model. Among these data, muscle electromyography signals are of foremost importance. The results obtained in this thesis can be used in future active crash-test-manikin designs.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNeck Traumatr_TR
dc.subjectNeck Modeltr_TR
dc.subjectActive Muscle Behaviortr_TR
dc.subjectDynamic Characterisationtr_TR
dc.subjectMultibody Modeltr_TR
dc.subject.lcshMakina mühendisliğitr_TR
dc.titleDynamic Characterisation of Human Neck For Impact Applicationstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetTrafik kazalarında omurga bölgesinin en çok yaralanma riski taşıyan kısmı boyundur. Boyun travması farklı çarpışma şekillerinde kendini gösterebilir ancak travma riskinin en yüksek olduğu çarpışmalar arkadan çarpmalardır. Boyun travma riskini ölçmek ve bunun için koruyucu sistemleri geliştirmek için insan boyun modellerine ihtiyaç vardır. İnsan boyun modellerinin gerçek insandaki gibi davranması için boynun pasif mekanik özellikleriyle birlikte aktif kas kasılmalarının da doğru bir şekilde modellenmesi gerekmektedir. Bu tezde çarpışmanın hemen öncesinde, çarpışma anında ve çarpışmanın hemen sonrasında aktif kas davranışları modellenecektir. Böylelikle boyun modelinde statik denge sağlanacak ve refleks kas kasılmaları doğru bir şekilde modellenecektir. Oluşturulan boyun modelini doğrulamak ve dinamik karakterizasyonunu yapmak için gönüllü test verileri kullanılacaktır. Bu veriler arasında olan kas elektromyografi sinyalleri büyük önem taşımaktadır. Bu tezde elde edilecek sonuçlar gelecekte görülmesi umulan aktif çarpışma-test-mankeni tasarımlarında kullanılabilecektir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-06-05T13:31:30Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record