dc.contributor.advisor | Sayın, Zülfükar | |
dc.contributor.author | Kaptan, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2017-02-17T13:15:38Z | |
dc.date.available | 2017-02-17T13:15:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-01-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3193 | |
dc.description.abstract | Semiotics is a scientific area which provides distinct points of views in the fields which it is applied, primarily literature, and its methods are helpful for the identification of problems related to the graphic/visual design as well as for design development processes. Message interpretation patterns vary according to their locations and cultural specifications. Graphic design deals with the visualization of intended messages and their communication to the targeted audience, as well as with the design of this communication process. In this respect, it is a visual communication field, which is highly modern and will undoubtedly gain more importance in the years to come. The present thesis discusses how messages/meanings are produced by means of their articulation or analysis with the signifiers reflecting them and the patterns through which they are communicated to the targeted audience: the challenges related to them and how they can be solved, and what are present and possible qualified signifier development principles and processes.
The first chapter of the study deals with the definitions within the framework of semiotic thinking processes and applications that are being observed for the transformation of message into visual designs discusses the significance of the topic, and its historical development process. In the second chapter, the processes of transforming the message into visual designs within the framework of graphic design are studied. The third chapter involves semiotic thinking processes while the fourth chapter has some case studies with a semiotic approach. In the fifth chapter, which involves an applied study on the posters for introducing the activities of the Presidential Symphony Orchestra, which includes the design of posters, design processes and their explanations. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY i
BİLDİRİM ii
TEŞEKKÜR iii
ÖZET iii
ABSTRACT iv
İÇİNDEKİLER DİZİNİ v
GÖRÜNTÜLER DİZİNİ ix
GİRİŞ 1
1.BÖLÜM : TANIM, ÖNEM, TARİHÇE
1.1. TANIM 3
1.1.1. İletişim 6
1.1.2. İleti 8
1.1.3. Görsel İletişim 8
1.1.4. Görsel İletişim ve Algı 9
1.1.5. Gösterge 12
1.1.6. Gösteren ve Gösterilen 13
1.1.7. Görüntüsel Gösterge 14
1.1.8. Belirtisel Gösterge 15
1.1.9. Simge 16
1.1.10. Göstergebilim (Semiyoloji) 17
1.1.11. Grafik Tasarım Ürünü Olarak Afiş 21
1.1.12. Afiş Türleri 23
1.1.12.1. Reklam Afişleri 24
1.1.12.2. Kültürel Afişler 25
1.1.12.3. Sosyal Afişler 27
1.1.13. Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası (CSO) 28
1.2. ÖNEM 28
1.3. TARİHÇE 31
1.3.1. Dünyada Afiş Tasarımının Gelişimi 31
1.3.1. Türkiyede Afiş Tasarımının Gelişimi 45
2. BÖLÜM: GRAFİK TASARIM BAĞLAMINDA İLETİNİN GÖRSEL TASARIMLARA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SÜREÇLERİ..........................................59
2.1. TASARIM SÜRECİ 63
2.1.1. Problemin Tanımlanması ve Proje Özeti 64
2.1.2. Tasarım Süreci ve Yaratıcılık 64
2.1.3. Tasarım Sürecinde Tipografi 71
2.1.4. Tasarım Sürecinde Renk 77
2.1.5. Tasarım Sürecinde Layaut 80
2.1.6. Uygulama Süreci 83
2.1.7. Üretim Süreci 86
2.2. AFİŞ TASARIMINDA HEDEF KİTLE 87
2.3. AFİŞ TASARIMINDA ANLAM 89
3. BÖLÜM: GÖSTERGEBİLİMSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİ............................95
3.1. GÖSTERGEDE ANLAMLANDIRMA................................................100
3.2. DÜZANLAM 104
3.3. YANANLAM 108
3.4. MİTLER 109
3.5. EĞRELTİLEME (METAFOR), DÜZDEĞİŞMECE (METONOMY) 111
3.6. GÖSTERGELERİN SEMİYOTİK AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 113
3.7. KODLAR 114
3.8. GÖSTERGEBİLİMSEL ANLAM YARATMA SÜRECİ 116
3.9. GÖRSEL BETİMGEYE DÖNÜŞTÜRÜLME SÜRECİ 117
3.10. DİZİSEL BOYUT (PARADİGM) 120
3.11. DİZİMSEL BOYUT (SYNTAGM) 121
4. BÖLÜM: GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLARLA ÖRNEK İNCELEMELERİ.……………………………………………………………………..122
4.1. FİGARONUN DÜĞÜNÜ OPERASI AFİŞİ ANALİZ ÇALIŞMASI........122
4.2. NORMA OPERASI AFİŞİ İÇİN ANALİZ ÇALIŞMASI 137
4.3. CSO AFİŞLERİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ 149
5. BÖLÜM: UYGULAMA ÇALIŞMASI: CSO İÇİN AFİŞ TASARIMLARI 154
5.1. SİHİRBAZIN ÇIRAĞI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 156
5.2. MOZART PİYANO KONÇERTOSU AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ..164
5.3. İKİ DANS ADLI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 170
5.4. FİLİM MÜZİKLERİ ADLI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ...172
5.5. DON GİOVANNİ 1. ADLI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 170
5.6. DON GİOVANNİ 2. ADLI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 175
5.7. ÇANAKKALE OROTORYOSU AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 177
5.8. SİNFONİA DOMESTİCA ADLI AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 179
5.9. SİHİRLİ FLÜT ADLI ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 181
5.10. GÜLLÜ ŞOVALYE ETKİNLİK AFİŞİNİN TASARIM SÜRECİ 182
SONUÇ 185
KAYNAKLAR DİZİNİ 188
ÖZGEÇMİŞ 196 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Göstergebilim | tr_TR |
dc.subject | Gösterge | |
dc.subject | Grafik tasarım | |
dc.subject | Görsel İletişim tasarımı | |
dc.subject | Afiş | |
dc.subject | İleti | |
dc.subject | İletişim tasarımı | |
dc.subject | Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası | |
dc.title | İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesinde Göstergebilimsel Düşünme Süreçleri Ve Cso İçin Afiş Uygulamaları | tr_TR |
dc.title.alternative | Semiotic Thinking Processes in Transforming the Message into Visual Designs and Poster Applications for the CSO | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Göstergebilim, başta yazın (edebiyat) olmak üzere, uygulandığı alanlarda farklı bakış açıları kazandıran ve sağladığı yöntemlerle grafik tasarım/görsel iletişim tasarımı alanına giren uygulamaların sorunlarını belirlemede ve tasarım geliştirme süreçlerinde de yararlanılan çok önemli bir bilim alanıdır. İletileri yorumlayış biçemleri bulundukları yerlere ve kültürel özelliklere göre farklılıklar göstermektedir. Grafik tasarım, amaçlanan iletilerin görselleştirilerek hedeflenen kitleye aktarılması ve bu iletim sürecinin tasarlanmasıyla ilgili oldukça güncel ve bu önemini gün geçtikçe arttıracağından kuşku duyulmayan bir görsel iletişim alanıdır. Bu tezde iletilerin/anlamların, onları yansıtan göstergelerle birbirlerine eklenerek ya da çözümlenerek nasıl üretildiği ve hedef kitleye aktarılma biçemleri; sorunlarının ve çözüm yollarının, nitelikli gösterge geliştirme ilkeleri ve süreçlerinin neler olduğu ya da olabileceği çeşitli yönleriyle tartışılmıştır.
Bu çalışmanın 1.Bölümünde; iletinin görsel tasarımlara dönüştürülmesinde izlenilen göstergebilimsel düşünme süreçleri ve uygulamalar çerçevesinde tanımlar yapılmış; bu bağlamda konunun önemi tartışılmış ve tarihi gelişim sürecine yer verilmiştir. 2.Bölümde; grafik tasarım bağlamında iletinin görsel tasarımlara dönüştürülmesi süreçleri ele alınmış, 3.Bölümde; göstergebilimsel düşünme süreçlerine yer verilmiştir. 4.Bölümde göstergebilimsel yaklaşımlarla örnek incelemeleri yapılmış olan çalışmanın 5.Bölümüde; uygulama çalışmaları olarak gerçekleştirilen Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası etkinliklerini tanıtıcı afiş tasarımları, tasarım süreçleri ve açıklamalarıyla irdelenerek verilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Grafik | tr_TR |