Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇağlar, Emine
dc.contributor.authorKırcı, Neslişah Yaren
dc.date.accessioned2023-02-21T10:44:39Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-01-03
dc.identifier.citationKırcı, NY. (2023). Okul öncesi çocuklarda oyun temelli hareket eğitimi etkinliklerinin algılanan motor yeterlik düzeyleri üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29339
dc.descriptionBu tez, TÜBİTAK tarafından desteklenen SOBAG 121K484 numaralı proje kapsamında gerçekleştirilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe purpose of the study was to examine the effects of an 8-week (3 days/week) game-based movement education program on perceived motor skill competence in preschool children. First, a pre-study was carried out to determine whether the Pictorial Scale of Perceived Movement Skill Competence (PMSC) is a valid and reliable measurement tool for assessing perceived motor competence in Turkish children. The sample of pre-study consisted of 255 students (x̄age= 7.91, SD= 1.76 years), with 128 girls and 123 boys aged 5-10 years old. The standard translation-back translation and an expert panel were applied in the pre-study to adapt the scale to Turkish. First, the Pictorial scale of PMSC was administered to 255 children aged 5-10 years, followed by a re-administration of the scale to 40 randomly selected children one week later to determine the test-retest reliability. The confirmatory factor analysis performed to determine the construct validity of the scale showed that the scale had good fit index values (χ²/sd= 1.56; RMSEA= 0.048; TLI= 0.97; CFI= 0.97). In addition, the test-retest reliability analysis for the omega internal consistency coefficient (locomotor=0.95 - object control=0.93) and the intraclass correlation coefficient for the test-retest reliability of the scale (locomotor=0.69 - object control= 0.82) showed that both subscales were reliable. In the main study, we included 55 preschool children (x̄age= 5.2, SD= 0.20 years) who were randomly assigned to the experimental group (n= 29; x̄age= 5.2, SD= 0.20 years) and control group (n=26; x̄age= 5.15, SD= 0.35 years). The experimental group engaged in 8 weeks (30 min/day, 3 days/week) of a game-based movement education program developed by the research team, while the control group participated in the lessons in their curriculum for 8 weeks. The perceived motor competence of the experimental and control group was assessed with the Pictorial scale of PMSC before and after the game-based movement education program. After the 8 weeks of the game-based education program, perceived locomotor (mean difference (Δ)= 3.62; p = 0.001; partial eta squared (η2)= 0.177) and object control (Δ=5.03; p <0,001; η2 = 0.242) scores were significantly higher in the experimental group compared to the pretest, while pre and post perceived motor competence scores of the control group did not change (p > 0.05). Compared to the control group, perceived locomotor and object control skills scores were significantly higher in the experimental group following the game-based education program (p < 0.05). In conclusion, the findings of the study show that an 8-week game-based movement education program is an effective program to improve the perceived motor competence in preschool children.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMotor yeterlik, algılanan motor yeterlik, temel hareket becerileri, erken çocukluk, motor beceri müdahaleleritr_TR
dc.subject.lcshBilgi kaynaklarıtr_TR
dc.titleOkul Öncesi Çocuklarda Oyun Temelli Hareket Eğitimi Etkinliklerinin Algılanan Motor Yeterlik Düzeyleri Üzerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı 8 haftalık (3 gün/hafta) oyun temelli hareket eğitimi etkinlikleri programının (OTEP) okul öncesi çocuklarda algılanan motor yeterlik üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışma kapsamında öncelikle algılanan motor yeterliği değerlendirmek için kullanılması planlanan Algılanan Hareket Yeterliği Becerisi Resimli (AHYER) Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmıştır. Ön çalışma olarak yürütülen bu çalışmanın araştırma grubunu 5-10 yaş arası 131 kız ve 124 erkek olmak üzere toplam 255 (x̄yaş= 7.91, Ss= 1.76 yıl) öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin Türkçe’ye uyarlanması için standart çeviri-geri çeviri yöntemi ve uzman paneli kullanılmış ve ölçek, 5-10 yaş aralığında 255 çocuğa uygulanmıştır. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliğini saptamak amacıyla ölçek bir hafta sonra örneklem içerisinden rastgele seçilmiş 40 çocuğa tekrar uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ölçeğin iyi uyum indeks değerlerine sahip olduğunu göstermiştir (χ²/sd= 1.56; RMSEA= 0.048; TLI= 0.97; CFI= 0.97). Ayrıca ölçeğin güvenirliği için hesaplanan omega iç tutarlık katsayısıları (yer değiştirme=0.69; nesne kontrol = 0.82) ve test tekrar test güvenirliği için hesaplanan sınıf içi korelasyon katsayıları (yer değiştirme= 0.95; nesne kontrol= 0.93) ölçeğin her iki alt boyutunun da iyi düzeyde güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştir. Çalışmanın araştırma grubunu ise rastgele yöntemle belirlenen 29 deney grubu (x̄yaş= 5.2, Ss= 0.20 yıl) ve 26 kontrol grubu (x̄yaş= 5.15, Ss= 0.35 yıl) olmak üzere toplam 55 okul öncesi çocuk (x̄yaş= 5.18, Ss= 0.38 yıl) oluşturmaktadır. Deney grubundaki çocuklar, 8 hafta süresince haftada 3 gün (30 dk/gün) araştırma ekibi tarafından geliştirilen OTEP’e, kontrol grubundaki çocuklar ise 8 haftalık süre boyunca müfredatlarındaki derslere katılmışlardır. OTEP uygulaması öncesi ve sonrası deney ve kontrol grubunun algılanan motor yeterlikleri AHYER ölçeği ile değerlendirilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre, 8 haftalık OTEP sonrası deney grubunun algılanan motor yeterliğin alt boyutları olan yer değiştirme (ortalama farkı (Δ)= 3.62; p= 0.001; kısmi eta kare (η2) = 0.177) ve nesne kontrol (Δ=5.03; p <0,001; η2= 0,242) beceri puanlarının program öncesi ile karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı bulunmuşken, kontrol grubunun ön test ve son test algılanan motor yeterlikleri değişmemiştir (p >0.05). Ayrıca, 8 haftalık OTEP uygulaması sonrası deney grubunun algılanan yer değiştirme ve nesne kontrol becerisi son test puanlarının kontrol grubunun puanlarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunmuştur (p <0.05). Sonuç olarak, araştırmanın bulguları uygulanan 8 haftalık OTEP’in okul öncesi çocuklarda algılanan motor yeterliği geliştirmede etkili bir program olduğunu göstermiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentSpor Bilimleri ve Teknolojisitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-02-21T10:44:39Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster