dc.contributor.advisor | Şener, Seval | |
dc.contributor.author | Kurt, Metin Alper | |
dc.date.accessioned | 2023-01-23T07:54:34Z | |
dc.date.issued | 2023-01-02 | |
dc.date.submitted | 2022-12-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/29218 | |
dc.description.abstract | In this report, titled Slum Image and Remembrance in Sculpture Art, the phenomenon of slum was first discussed. The reason for this phenomenon, which is handled with the relationship between art and remembrance, is the destruction of the shanty house number 266 in the Atapark neighborhood, where the report author was born. After the slum phenomenon was discussed within the scope of the report, the productions of other artists were researched and examples were added to the text. In the application processes, initially, studies were produced with up-to-date materials such as concrete, construction materials and visco sponge. In the continuation of the process, changes were made in the material and in the form of artistic expression, with the slum evolving into an image and pointing to a place that was tried to be remembered; Marble has replaced the current material. Through the image of marble and slum, it is aimed to remember the past and to keep the image in an eternal place. The fact that the slum is handled with marble, which is the opposite of its physical temporality, has opened up new questions. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Gecekondu | tr_TR |
dc.subject | Dönüşüm | |
dc.subject | Hafıza | |
dc.subject | Hatırlama | |
dc.subject | İmge | |
dc.subject | Mermer | |
dc.subject.lcsh | N- Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Heykel Sanatında Gecekondu İmgesi ve Hatırlama | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Heykel Sanatında Gecekondu İmgesi ve Hatırlama başlıklı bu raporda ilk olarak gecekondu olgusu ele alınmıştır. Sanat ve hatırlama ilişkisiyle ele alınan bu olgunun temelinde, rapor yazarının doğduğu Atapark mahallesinde yer alan 266 numaralı gecekondu evin yok olması yer almaktadır. Rapor kapsamında gecekondu olgusunun ele alınmasının ardından diğer sanatçıların üretimleri araştırılarak örnekleri metne eklenmiştir. Uygulama süreçlerinde başlangıçta beton, inşaat malzemeleri, visco sünger gibi güncel malzemelerle çalışmalar üretilmiştir. Sürecin devamında gecekondunun bir imgeye evrilmesiyle ve hatırlanmaya çalışılan bir yeri işaret etmesiyle malzemede ve sanatsal ifade biçiminde değişikliğe gidilmiş; güncel malzemenin yerini mermer almıştır. Mermer ve gecekondu imgesi üzerinden geçmişi hatırlama ve imgeyi ebedi bir yerde tutma amacı güdülmüştür. Gecekondunun fiziki geçiciliğinin zıttı olan mermerle ele alınması yeni sorgulamalara yer açmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-01-23T07:54:34Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |