Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKandemir Kocaaslan, Özge
dc.contributor.authorBalcı, Okancan
dc.date.accessioned2023-01-23T07:47:12Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2022-12-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29216
dc.description.abstractOnline shopping has become very prevalent in average consumer’s daily life. Electronic retailing comes with many conveniences for consumers. Being able to share information about the purchased product is among these conveniences. This is done through writing Online Consumer Reviews. Online Consumer Reviews can decrease consumer uncertainty by providing information about the product quality. Furthermore, many online retailers implemented a “helpfulness” feature to help potential customers find valuable reviews easily. This creates an opportunity to find out what kind of information tends to decrease the consumer uncertainty, in other words, what makes a helpful review? To answer this question, consumer review data from BestBuy and IMDb was scraped and transformed. Then the data was inquired in the light of Search and Experience goods paradigm, Negativity Bias and Prospect Theory. Hypotheses were tested by Tobit Regression. The results were both expected and unexpected. It was found that information sharing for Search goods is very important and consumers need more elaboration when a review is rated negatively. Additionally, reviews with negative sentiments were found to be more helpful leading to the presence of Negativity Bias. On the other hand, such strong support for Negativity Bias were not observed for Experience goods. The implication of these results is that consumers should participate in more both writing and voting reviews at least for Search Goods. This way consumers can get the best quality products with respect to their budgets. Besides, this optimized behavior might lead to increased social welfare because of the decreased information asymmetry between producers and consumers.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNatural Language Processingtr_TR
dc.subjectInformation Economicstr_TR
dc.subjectBehavioral Economicstr_TR
dc.subjectWeb Scrapingtr_TR
dc.subjectOnline Consumer Reviewstr_TR
dc.subject.lcshİktisat tarihi ve iktisadi işlemlertr_TR
dc.titleDealing with Consumer Uncertainty: Online Consumer Reviews and What makes them helpful?tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÇevrimiçi alışveriş ortalama bir tüketicinin hayatında her geçtiğimiz gün daha büyük bir pay almaya başladı. Elektronik alışverişin tüketicilere sağladığı en büyük faydalardan birisi de Çevimiçi Tüketici yorumlarıdır. Bu yorumlar yoluyla tüketici alacağı ürünün kalitesi hakkında alışverişi gerçekleştirmeden önce bilgi edinebilir. Bilgi edinmeyi kolaylaştırmak için bir çok elektronik satıcı sitelerinin yorum kısımlarında yorumun faydalı bulunup bulunmadığına dair "faydalı" ya da "faydasız" şeklinde butonlar yerleştirmiş bulunmakta. Bu "faydalılık" fasilitesi ne tipte bilginin tüketici belirsizliğini azalttığını bulma konusunda yol gösterici olabilir. Hangi yorumların faydalı hangilerinin faydasız olduğunun bulunması için bu tezde web kazıma teknikleri kullanıldı. Sonuç olarak elektronik mallar için tüketiciler arası bilgi paylaşımının tüketici belirsizliğini azalttığı saptandı.tr_TR
dc.contributor.departmentİktisattr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-01-23T07:47:12Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster