dc.contributor.advisor | Demir, Nurettin | |
dc.contributor.author | Kalın Salı, Mesout | |
dc.date.accessioned | 2023-01-22T09:04:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2022-12-15 | |
dc.identifier.citation | Kalin Sali, M. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kavramsal Metafor Kuramına Dayalı Metafor Öğretimi. Doktora Tezi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/29209 | |
dc.description.abstract | This study aims to develop and implement a teaching based on conceptual metaphor
theory for the problem of metaphor teaching- learning within the scope of teaching
Turkish as a foreign language. Since a process is followed for the solution of the research
problem, the study has an action research pattern, one of the qualitative methods. In this
study, first of all, the problem situation was revealed, and then the teaching application,
planned by the researcher for the teaching of conceptual metaphor, was carried out. The
data collection phase of the research was composed by taking three stages into
consideration in terms of before the application, during the application and after the
application, and multiple data collection was made in the form of observation, interview
and document analysis. These data were obtained from the course material of Turkish as
a foreign language, 25 students at B2 level and 7 instructors. In the pre-implementation
phase, the related course material was examined to determine the problem, a metaphor
exam was applied to the study group, and interviews were held with the instructors.
Afterwards, research diaries were kept by the researcher and students by applying the
teaching activities developed by the researcher during the application. In addition, at this
stage, the lessons were recorded to make an observation. Lastly, in order to evaluate the
process, the metaphor exam was re-applied after the application, compared with the
previous metaphor exam, and interviews were conducted with the students. All the data
obtained in this context were examined in detail with content analysis, and research
findings were reached. As a result, it has been seen that due to the fact that metaphor
teaching, based on conceptual metaphor theory, includes the systematic structure in
conceptualization, it is very effective on objectives in teaching Turkish as a foreign
language such as understanding, interpreting and producing metaphors and contributes to
students' metaphorical competences, as well. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bilişsel dilbilim | tr_TR |
dc.subject | Kavramsal metafor kuramı | tr_TR |
dc.subject | Metafor öğretimi | tr_TR |
dc.subject | Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Türk dili ve edebiyatı | tr_TR |
dc.title | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kavramsal Metafor Kuramına Dayalı Metafor Öğretimi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kapsamında yer alan metafor öğretimi /
öğrenimi problemine yönelik kavramsal metafor kuramına dayalı bir öğretimin
geliştirilmesini ve uygulanmasını amaçlamaktadır. Burada araştırma probleminin
çözümüne yönelik bir süreç izlenmesinden dolayı çalışma, nitel yöntemlerden eylem
araştırması desenine sahiptir. Bu çalışmada öncelikli olarak problem durumu ortaya
konmuş, sonrasında kavramsal metafor öğretimi için araştırmacı tarafından planlanan
öğretim uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri toplama aşaması uygulama
öncesi, uygulama sırası ve uygulama sonrası olmak üzere üç aşamadan oluşturularak
gözlem, görüşme ve doküman analizi şeklinde çoklu veri toplama yoluna gidilmiştir. Bu
veriler ise yabancı dil olarak Türkçe ders materyali, B2 seviyesindeki 25 öğrenci ve 7
öğretim elemanından hareketle elde edilmiştir. Uygulama öncesi aşamada problemin
tespiti için ilgili ders materyali incelenmiş, çalışma grubuna metafor sınavı uygulanmış
ve öğretim elemanlarıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bunun ardından uygulama
sırasında araştırmacının geliştirdiği öğretim etkinlikleri uygulanarak araştırmacı ve
öğrenciler tarafından araştırma günlükleri tutulmuştur. Ayrıca bu aşamada gözlem
yapmak üzere dersler kayıt altına alınmıştır. Son olarak sürecin değerlendirilmesi adına,
uygulama sonrasında metafor sınavı tekrar uygulanarak öncesi metafor sınavıyla
karşılaştırılmış ve öğrencilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda elde edilen
tüm veriler içerik analizi ile detaylı şekilde incelenmiş ve araştırma bulgularına
ulaşılmıştır. Sonuç olarak kavramsal metafor kuramına dayalı metafor öğretiminin,
kavramsallaştırmadaki sistematik yapıyı içermesinden dolayı, yabancı dil olarak Türkçe
öğretiminde metaforları anlama, yorumlama ve üretme kazanımları açısından oldukça
etkili olduğu ve öğrencilerin metaforik yeterliliklerine katkı sağladığı görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-01-22T09:04:00Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |