Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBaşlamışlı, Selahattin Çağlartr_TR
dc.contributor.authorÖnder, Eray Teomantr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T08:57:06Z
dc.date.available2015-10-15T08:57:06Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/2864
dc.description.abstractIn this thesis, the active differential working based on the principle of the torque transfer is dealt to build up an alternative to the other standardized active control systems working based on the principle of the braking in the today's vehicles such as ESP, ABS, VDC. The braking brings about decline in the longitudinal performance of the vehicle and deterioration in the driving continuity. In fact, by transferring the suitable amount of the torque to axles, it is possible to provide stable driving and good handling without any reduction of the speed and any loss of the longitudinal performance of the vehicle. Accordingly, an algorithm is created to control the central differential actively.In this study, the dynamic vehicle model is derived with nonlinear β-bicycle model. In this model, the forces generated by the tires are expressed with Pacejka's Magic Formula. Pacejka Tire Model makes high performance for the nonlinear sides of the longitudinal slip versus force and thelateral slip angle versus force profiles. Due to the fact that these nonlinear sides are dwelled on, in the study, Pacejka Tire Model is preferred. Additionally, considering the friction circle concept, the torque transfer algorithm must include both the lateral force and the iv longitudinal force. Thus, Pacejka Tire Model is used in the form of the combined slip model.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectActive central differentialtr_TR
dc.titleMerkezi Diferansiyelin Çoklu Model Geçişiyle Aktif Kontrolütr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2014/1641tr_TR
dc.contributor.departmentoldMakine Mühendisliğitr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, bugün artık araçlarda standart hale gelmiş, ESP, ABS, VDC gibi güvenliği, frenleme prensibi ile sağlayan aktif denetim sistemlerine alternatif teşkil edecek, tork aktarımı prensibiyle çalışan aktif merkezi diferansiyel ele alınmıştır. Frenleme ile aracın boylamasına başarımı düşmekte ve sürüş akıcılığı bozulmaktadır. Oysa, akslara doğru miktarda tork aktarımı ile hızda düşüş ve boylamasına başarımda bir kayıp olmaksızın kararlı bir sürüş, iyi yol tutuşu sağlanabilmektedir. Buna yönelik olarak; merkezi diferansiyelin aktif kontrolü için bir algoritma oluşturulmuştur. Çalışmada kullanılan araç modeli doğrusal olmayan β-bisiklet modelidir. Bu modelde lastiklerin ürettiği kuvvetler, Magic Formula olarak bilinen Pacejka Lastik Modeli inden elde edilmiştir. Pacejka Lastik Modeli boylamasına kayma-kuvvet ve yanal kayma açısı-kuvvet grafiklerinin doğrusal olmayan bölgelerinde, başka bir değişle kayma kayma açısı değerlerinin büyük olduğu bölgelerde yüksek başarım sağlamaktadır.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster