dc.contributor.advisor | Yildirim, Bora | tr_TR |
dc.contributor.author | Yılmaz, Gürbüz | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T08:57:06Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T08:57:06Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/2863 | |
dc.description.abstract | This study has been prepared in cooperation University and Industry, 1505, with
the support of TUBITAK. The reason why this project is needed, because buildings
having curvilinear geometries is required to design a monorail crane moving not
only on horizontal rails but also climbing on vertical and curvelinear rails. However,
loads can be easily transformed or moved to a high point of a building only by
means of curvilinear and vertical rails. At the beginning of design, firstly, the angle
between rail and wheel has been optimized considering both isotropic half space
assumption and Finite Element Method. After estimated the optimum angle
between rail and wheel, the design of wheel has been examined by Finite Element
Method. The section area and second moment of inertia of rails used has been
optimized or designed in terms of the higher load that the monorail crane is able to
remove and transform and stresses occurred on rail has been examined with the
assumption of Hertz contact Stresses. Spur gears and worm – gear mechanism,
driving the wheels of monorail crane, has been examined considering both AGMA
Stress and Strength Equations and Finite Element Method. Lastly the shafts of
monorail crane have been examined in terms of both classical mechanics and
Finite Element Method. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Finite element method | tr_TR |
dc.title | Design and Manufacturing of a New Type Monorail Crane, Moving on Both Hoiızontal and Angular Rails Also Climbing on Vertıcal Rails, by Using Finite Element Analysis | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1200 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, 1505 ÜNİVERSİTE SANAYİ İŞ BİRLİĞİ TÜBİTAK projesi desteğiyle hazırlanmıştır. Bu projeye ihtiyaç duyulmasının sebebi, günümüzdeki binaların dış yüzey geometrilerinin eğrisel olması, monoray vinç sistemlerinin sadece yatay ve dikey eksenlerde değil, aynı zamanda eğrisel eksenli yönlerde de hareket edebilme kabiliyetine sahip olmasını gerektirmiştir. Böylece istenilen yükler, yatay –dikey ve eğri rayların vasıtası ile bir binanın istenilen uzaklığına ve yüksekliğine kadar taşınabilecektir. Tasarım başlangıcında, ilk olarak ray ve tekerlek arasındaki açının değişimine göre temas gerilimleri isotropic half space metodu ve sonlu elemanlar metodu ile incelenmiş olup, bu açı değeri optime edilmiştir. Bulunan optimum açı değerine gore tekerleğin analizi fem ile yapılmıştır. Rayın kesit alanı ve atalet momenti, vincin maksimum taşıyabileceği yüke göre optime edilmiş olup ray üzerinde oluşan temas gerilimlerinin hesaplanmasında Hertz Gerilim varsayımı yapılmış ve buna gore rayın analizi tamamlanmıştır. Tekerleklerin hareketini
sağlayan düz dişlilerin ve sonsuz vida-karşılık dişli mekanizmasının tasarımı, hem
Agma Gerilim ve Dayanım denklemlerine gore hemde fem kullanılarak analizleri
yapılmıştır. Son olarak millerin analitik hesapları ve fem ile analizleri yapılmıştır. | tr_TR |