dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | tr_TR |
dc.contributor.author | Cinali, Yusuf Bahadır | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-15T08:57:04Z | |
dc.date.available | 2015-10-15T08:57:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/2849 | |
dc.description.abstract | Loads are occured on the vehicles by the road conditions, their velocities, the
curve that they take etc. These loads cause to create stresses on the vehicle
chassis. Because of these stresses some problems can occur on the vehicle
chassis in time. Because of this reason to analyse the stresses and deformations,
which are occured on the vehicle chassis, is very important. Hereby the problems
can be cleared at the design stage.
The stress analysis using finite element method made impotant additions to the
engineering world of late years. Because the occured stresses and deformation
values can be calculated with tiny errors, in other words near to its real values, by
the help of the computer softwares.
This study aimed that to go into the chassis analysis of HU-GO Ultra Light Vehicle,
which is produced by the Mechanical Engineering Department of the Hacettepe
University. The CAD drawings of the chassis of the vehicle are made for this and
the CAD drawings are transferred to the ANSYS software, where we made the
finite element analysis. After that the strength and modal analysis of the chassis
are made by the ANSYS software. Critical regions according to the size and the
density of the stresses and deformations are determined, design factors are
calculated, natural frequency values are found with results of these analysis. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Finite element method | tr_TR |
dc.title | Hu-Go Hafif Aracının Şasisinin Sonlu Elemanlar Metodu ile Mukavemet ve Modal Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2012/164 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.description.ozet | Taşıtların üzerinde; bulundukları yol koşullarına, yaptıkları hıza, aldıkları viraja v.b.
göre yükler oluşmaktadır. Bu yükler araç şasisi üzerinde gerilimlerin oluşmasına
sebep olmaktadır. Oluşan bu gerilimler sebebiyle zamanla araç şasisi üzerinde
problemler görülebilir. Bu nedenle araç şasisi üzerinde oluşacak gerilim ve
deformasyon değerlerinin araştırılması çok önemlidir. Bu sayede oluşacak
problemler dizayn aşamasında giderilebilir.
Son yıllarda dünya üzerinde sonlu elemanlar metodu kullanılarak yapılan gerilim
analizleri mühendislik dünyasına önemli katkılarda bulunmuştur. Zira bilgisayar
yazılımları yardımı ile şasi üzerinde oluşan gerilim ve deformasyon değerleri çok
küçük hata payları ile, gerçeğe yakın değerleri ile hesaplanabilmektedir.
Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü’nün ürettiği HUGO
isimli hafif aracın şasi analizlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleşmiştir.
Bunun için aracın şasisinin CAD ortamında çizimleri yapılmış, yapılan çizimler
sonlu elemanlar analizlerinin yapılacağı ANSYS programına aktarılmıştır.
Ardından ANSYS programı ile şasinin mukavemet ve modal analizleri yapılmıştır.
Bu analizlerden alınan sonuçlarla elde edilen gerilim ve deformasyon değerlerinin
yoğunluklarına ve büyüklüklerine göre kritik bölgeler saptanmış, güvenlik
katsayıları hesaplanmış ve doğal frekans değerleri bulunmuştur | tr_TR |