dc.contributor.advisor | Türkyılmaz, A. Sinan | |
dc.contributor.advisor | Adalı, Tuğba | |
dc.contributor.author | Mohamed, Abdirahman Saeed | |
dc.date.accessioned | 2022-11-24T10:37:10Z | |
dc.date.issued | 2022-11 | |
dc.date.submitted | 2022-10 | |
dc.identifier.citation | Mohamed A. S., Investigating Mechanisms of Social Desirability Bias in Self-Administered Surveys, Hacettepe University Institute of Population Studies, Ph.D. Thesis, Ankara, 2022. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27147 | |
dc.description.abstract | This dissertation addresses social desirability bias, also known as socially desirable responding
(SDR), a tendency of some respondents to provide responses they consider to be socially favorable.
Though SDR declines in self-administered modes, the mechanisms behind SDR in self-administered
modes are not fully understood. To improve the understanding of SDR in a self-administered setting,
this dissertation aims to empirically investigate the effects of survey attributes and has three-fold
objectives: First, to examine whether introduction interest, survey topic, survey sponsor, and
perceived topic sensitivity prompt a systematic tendency to choose socially desirable response
categories; second, to examine whether the order in which the response categories are presented
precipitates the tendency to choose socially desirable response categories; and finally, to investigate
whether the increment of item-related sensitivity prompts the tendency to SDR. To achieve the first
two objectives, primary data were collected through a 2×2×2 online survey experiment from
Hacettepe University students, with a sample size of 386. To achieve the third objective, a
combination of primary and secondary data was used. The secondary dataset used in the dissertation
is from the 2012 Argentina Global School-Based Students Health survey with a sample size of
28,368.
Respondents who perceived the survey topic as sensitive marginally tended more to choose socially
desirable response categories but the survey topic and sponsor are insignificant. Intriguingly,
respondents who rated the survey introductory statement interesting demonstrated more tendency to
SDR. The response order effect was significant and socially desirable response categories were more
frequently chosen when they appeared first on the list. Also, responding in the socially desirable
direction intensified as the sensitivity of survey items increased, and respondents with more missing
responses tended to respond in the socially desirable direction. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Nüfus Etütleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | SDR | tr_TR |
dc.subject | Survey topic | |
dc.subject | Sponsor | |
dc.subject | Introduction-interest | |
dc.subject | Perceived topic sensitivity | |
dc.subject | The sensitivity of survey items | |
dc.subject | Self-administered surveys | |
dc.title | Investigating Mechanisms of Social Desirability Bias in Self-Administered Surveys | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, sosyal istenirlik yanlılığı olarak adlandırılan, kimi anket katılımcılarının sosyal olarak daha
uygun bulunacağını düşündükleri yanıtları verme eğilimlerini ele almaktadır. Sosyal istenirlik
yanlılığı cevaplayıcıların anketleri kendi kendilerine doldurdurmaları durumda ise daha düşüktür
olmasına rağmen, fakat cevaplayıcıların kendi kendilerine anket doldurdukları yaklaşımlarda sosyal
istenirliği yönlendiren mekanizmalar çok net değildir. Cevaplayıcıların kendi kendilerine anket
doldurdukları yaklaşımlarda sosyal istenirlik etkilerini daha iyi anlayabilmek için bu tezde anket
özelliklerinin ampirik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Tezin üç temel amacı vardır: Birincisi,
anketin tanıtımına duyulan ilginin, anket konusunun, anketi yaptıran kişi/kuruluşun ve anket
konusunun ne kadar hassas algılandığının sosyal olarak istenen yanıt kategorilerini seçmeye yönelik
sistematik bir eğilimi teşvik edip etmediğini incelemek; ikincisi, yanıt kategorilerinin sunulduğu
sıranın sosyal olarak istenen yanıt kategorilerini seçme eğilimine etkisini incelemek; son olarak da,
sorular hassaslaştıkça sosyal istenirlik etkilerinin artıp artmadığını incelemek. İlk iki amaca
odaklanmak için 386 Hacettepe Üniversitesi öğrencisinden 2×2×2’lik bir deney tasarımıyla çevrimiçi
anket verisi toplanmıştır. Üçüncü amacın analizini desteklemek için ayrıca 2012 Arjantin Küresel
Okul Temelli Öğrenci Sağlık Anketi'nin verilerinden yararlanılmıştır. 2012 Arjantin anketinin
örneklem büyüklüğü 28,368' tir.
Tezin sonuçlarına göre, tez konusunu hassas bulan katılımcıların sistematik olarak sosyal istenirliği
olan yanıtları seçme eğilimininin görece daha fazla olduğu, ancak anket konusunun ve anketi yaptıran
kişi/kuruluşun herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür. İlgi çekici bir şekilde, anket tanıtımını
daha ilginç bulan katılımcıların sosyal istenirliğe yönelik eğilimlerinin de daha yüksek olduğu
görülmüştür. Yanıt seçeneği sırasının etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuşturve sosyal olarak
istenen yanıt kategorileri üst sırada oldukları zaman daha yoğun biçimde seçilmişlerdir. Ayrıca, anket
sorularinin hassaslığı arttıkça sosyal olarak istenen yanıtların seçimi yoğunlaşmıştır ve ayrıca daha
fazla eksik veri sağlayan katılımcıların sosyal olarak istenen yönde yanıt verme olasılıkları daha
yüksek bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyal Araştırma Yöntemleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-24T10:37:10Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |