dc.contributor.advisor | Başlamışlı, Selahattin Çağlar | |
dc.contributor.author | Bek, Kemal Furkan | |
dc.date.accessioned | 2022-11-09T08:13:11Z | |
dc.date.issued | 2022-05-23 | |
dc.date.submitted | 2022-05-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27088 | |
dc.description | This study focuses on developing a motion planning and control algorithms for;
• an implementation of lane change and overtake maneuver assistive system, to the well-researched advanced driver assistance systems -such as adaptive cruise control, automated emergency braking and lane keeping assist-, in a MATLAB® simulation environment with a flexible architecture;
• and simulation-based testing and evaluation of the algorithm in flowing traffic and different road adhesion coefficient conditions in compliance of ALKS regulations; to improve the overall safety and to detect critical scenario conditions. | tr_TR |
dc.description.abstract | Automated vehicles can help to reduce accidents, stress on the driver and the ecological footprint of vehicles by utilizing motion planning and control algorithms. Ensuring the safety and comfort of drivers and passengers in automated vehicles requires delicate testing and verification process of newly developed algorithms. This study aims to establish an exchangeable and adjustable MATLAB® simulation environment with a flexible architecture to develop motion planning and control algorithms; and then test and evaluate the algorithms in conditions such as flowing traffic and different tire-road coefficient of frictions in compliance with the Automated Lane Keeping System regulations; to detect the design imperfections and identify the critical scenarios. The study yielded a Motion Planning Algorithm, a Simulation Environment in MATLAB® to test and evaluate algorithms, and an Automated Scenario generation and execution to identify critical scenarios and design flaws. Algorithms and parameters used in this research can be modified to perform sensitivity analysis for individual effects and contributions. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Automated driving | tr_TR |
dc.subject | Motion planning | tr_TR |
dc.subject | Trajectory planning | tr_TR |
dc.subject | Simulation environment | tr_TR |
dc.subject | Critical scenario identification | tr_TR |
dc.subject | Automotive safety | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Makina mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Simulation-Based Testing and Evaluation of Automated Vehicle Motion Planning and Control Algorithms | tr_TR |
dc.title.alternative | Otonom Araçların Hareket Planlama ve Kontrol Algoritmalarının Simülasyon Ortamında Testi ve Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Hareket planlama ve kontrol algoritmalarını kullanan otonom araçlar, kazaların, sürücü üzerindeki stresin ve araçların ekolojik ayak izinin azaltılmasına yardımcı olabilmektedir. Otonom araçlarda sürücülerin ve yolcuların güvenliğini ve konforunu sağlamak, geliştirilen yenilikçi algoritmaların hassas bir şekilde test edilmesini ve doğrulanmasını gerektirir. Bu çalışma, hareket planlama ve kontrol algoritmaları geliştirmek için esnek mimariye sahip değiştirilebilir ve ayarlanabilir bir MATLAB® simülasyon ortamı kurmayı; daha sonra da Otomatik Şeritte Kalma Sistemi yönetmeliklerine uygun olarak akan trafik ve farklı lastik-yol sürtünme katsayıları gibi koşullarda algoritmaları test edip değerlendirmeyi ve tasarım kusurlarını tespit etmeyi ve kritik senaryoları belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmanın sonucu olarak, Hareket Planlama Algoritması, algoritmaları test etmek ve değerlendirmek için MATLAB®'da bir Simülasyon Ortamı ve kritik senaryoları ve tasarım kusurlarını belirlemek için bir Otomatik Senaryo oluşturma ve yürütme sistemi elde edilmiştir. Bu araştırmada kullanılan algoritmalar ve parametreler, bireysel etkiler ve katkılar için duyarlılık analizi yapmak üzere değiştirilebilecektir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-09T08:13:11Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |