dc.contributor.advisor | Şahin Kütük, Birsen | |
dc.contributor.author | Özuğur, Füsun | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T07:16:46Z | |
dc.date.issued | 2022-11-08 | |
dc.date.submitted | 2022-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27032 | |
dc.description.abstract | Integration of Syrian children is very important. Because Syrians children will
composed Syrian people profile in Turkey at the future. For this reason, in this study,
the integration levels of Syrian children living in Turkey and the factors that facilitate or
complicate this are examined through a case study based on the theses which include
about Syrian children in Turkey. In this context, as a result of detailed searches made
with various keywords, 40 theses, 32 master's, and 8 doctoral theses, which are related
to the research problem and published in YÖKTEZ, were included in the content and
discourse analysis unit. In the research, coding and analysis were analyzed and
visualized with the MAXQDA Plus 2022 program. As a result of the study, it was seen
that the level of participation of Syrian children in education is still not desirable. In
access to education, it has been seen that insufficient economic resources and gender
inequality constitute essential obstacles. It has been determined that Syrian children are
involved in working life to contribute to the home and make sacrifices, so that female
family members do not work. Social, cultural, and identity integration levels are much
lower than structural integration. The majority of Syrians in Turkey are Syrian children.
It is essential to develop policies to ensure language education and increase access to
education in general to ensure sustainable integration of Syrian children. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Suriyeli çocuklar | tr_TR |
dc.subject | Entegrasyon | tr_TR |
dc.subject | Sosyal entegrasyon | tr_TR |
dc.subject | Yapısal entegrasyon | tr_TR |
dc.subject | Kültürel entegrasyon | tr_TR |
dc.subject | Aidiyet | tr_TR |
dc.subject | Uyum | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sosyoloji | tr_TR |
dc.title | Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Entegrasyon Süreçlerine Yönelik Yapılan Akademik Çalışmaların Sosyolojik Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Suriyeli çocukların entegrasyonları önemli bir konudur, çünkü gelecekte Suriyelilerin
Türkiye’deki profillerini bu çocuklar oluşturacaktır. Bu nedenle çalışmada, Türkiye’de
yaşayan Suriyeli çocukların entegrasyon düzeyleri ile bunu kolaylaştıran ve zorlaştıran
faktörler Türkiye’de Suriyeli çocuklarla ilgili yapılan tezler üzerinden vaka çalışması ile
incelenmiştir. Çalışmada, entegasyona ilişkin çeşitli anahtar kelimelerle yapılan detaylı
taramalar sonucu araştırma sorunsalıyla bağlantılı olan ve YÖKTEZ’de yayınlanan 32
yüksek lisans, 8 doktora tezi olmak üzere 40 tez analiz birimine dahil edilmiştir.
Araştırmada kodlamalar ve analizler MAXQDA Plus 2022 programı ile analiz edilmiş
ve görselleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, Suriyeli çocukların eğitime dahil olma
düzeyinin hala istenilir durumda olmadığı görülmüştür. Eğitime erişimde ise yetersiz
ekonomik kaynak ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin önemli engeller teşkil ettiği
görülmüştür. Suriyeli çocukların eve katkı sağlamak ve kadın aile üyelerinin
çalışmaması için fedakârlık yapmak amacıyla çalışma hayatına dahil oldukları tespit
edilmiştir. Sosyal, kültürel ve kimliksel entegrasyon düzeyleri ise yapısal entegrasyona
göre çok daha düşük düzeydedir. Türkiye’de yer alan Suriyelilerin büyük bir bölümünü
Suriyeli çocuklar teşkil etmektedir ve Suriyeli çocukların entegrasyonlarının
sürdürülebilir olması için başta dil eğitimlerinin sağlanması ve genel olarak eğitime
erişimlerinin arttırılmasına yönelik politikaların geliştirilmesi elzemdir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-08T07:16:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |