dc.contributor.advisor | Bilgenoğlu, Evren | |
dc.contributor.author | Tercan, Semih | |
dc.date.accessioned | 2022-11-01T07:12:56Z | |
dc.date.issued | 2022-10 | |
dc.date.submitted | 2022-09-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27026 | |
dc.description.abstract | Max Reger is seen as a composer who is among the late-Romantic period composers, bringing a different understanding to the style of the Romantic period and enabling it to gain new colors. It reached a great maturity in Late-Wagner chromatism, which is one of these styles. However, under the influence of Johann Sebastian Bach, he used the counterpointal textures of the baroque period in his works magnificently and showed great devotion to the forms of the classical period. Successfully combining these styles in his works, Reger has positioned this hybrid idea as the successor of 19th century Late-romanticism and the pioneer of 20th century early-modernism.
Max Reger's distinctive style is further evident in his solo instrument and chamber works. In this sense, he wrote the Prelude and Fugue (op131a) for the violin, which he collected in the Op. 131 he wrote in his last years, the old style canons and fugues for two violins (op131b), the three Suites he wrote for the cello (op131c), and the last three Suites he wrote for the viola (op131d). is an example.
These viola suites (op131d) for viola are one of the important works of the viola repertoire. While these three suites are required in the repertoires of most international viola competitions, they are also of great importance in the viola curricula of most conservatories. In this work, Op. 131d The First Viola Suite in G Minor has been studied in detail. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Max Reger | tr_TR |
dc.subject | Solo süit | tr_TR |
dc.subject | Form analiz | tr_TR |
dc.subject | Viyola süit | tr_TR |
dc.subject | Viyola | tr_TR |
dc.title | Max Reger Op.131d Sol Minör Birinci Viyola Suitinin Form, Stil ve Teknik Açıdan İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Analysis of Max Reger’s Op.131d G Minor First Viola Suite From Form, Style and Technical Aspects | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Max Reger, Geç-Romantik dönem bestecileri arasında yer alan ve Romantik Dönemin stiline farklı bir anlayış getirerek yeni renkler kazanmasını sağlayan bir besteci olarak görülmektedir. Bu stillerden biri olan Geç-Wagner kromatizminde büyük bir olgunluğa erişmiştir. Bununla beraber Johann Sebastian Bach’tan etkilenmesiyle eserlerinde Barok dönemin kontrpuantal dokularını görkemli bir biçimde kullanmış ve klasik dönemin formlarına da büyük bağlılık göstermiştir. Bu stilleri eserlerinde başarılı bir şekilde birleştirmeyi başaran Reger, aynı hibrit düşünce ile 19. yüzyıl geç-romantizmin ardılı ve 20. yüzyıl erken-modernizmin öncüsü olarak konumlandırılmıştır.
Max Reger’in kendine özgü stili, onun solo enstrüman için ve oda müziği yapıtlarında daha da belirginleşmiştir. Son dönemlerinde yazdığı Op. 131’de topladığı, keman için “Prelüd ve Füg (op131a)”, iki keman için eski stilde yazılmış kanonlar ve fügler (op131b), viyolonsel için yazdığı üç Süit (op131c) ve son olarak viyola için yazdığı üç Süit (op131d) bu anlamda örnektir.
Viyola için yazdığı Solo Viyola Süitleri (op131d), viyola repertuvarının önemli eserlerinden biridir. Bu üç süit çoğu uluslararası viyola yarışmalarının repertuvarlarında zorunlu olarak istenmesiyle beraber, çoğu konservatuvarların viyola müfredatlarında da büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada Op. 131d Sol Minör Birinci Viyola süiti detaylı olarak incelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yayılı Çalgılar | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-01T07:12:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |