dc.contributor.advisor | Özüm, Aytül | |
dc.contributor.author | Koçyiğit, Kamil | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T07:53:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-08-17 | |
dc.identifier.citation | Koçyiğit, Kamil. Constructing the Textual Psyche: The Employment of Cyberspace and Psycho-spatial Chronotopes in Jeanette Winterson’s The PowerBook and Steven Hall’s The Raw Shark Texts. Master’s Thesis, Ankara, 2022. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26760 | |
dc.description.abstract | The novel’s narrative chronotope and the text’s relationship with its author and the reader are crucial elements for analysing how writing and reading processes correspond to the actualisation process of a work. While literary criticism offers various approaches to the subject, with the advent of cyberspace, the influence of cyberculture can be observed in contemporary novels which can be said to necessitate a more specific approach. Especially postmodern novels such as Jeanette Winterson’s The PowerBook (2000) and Steven Hall’s The Raw Shark Texts (2007) utilise cyberspace as a significant component of their narrative chronotopes to enhance the reading experience on a psychological level by means of employing an approach that renders the text dynamically interactive and participatory towards its reader. Their narrative employs a psychospatial/temporal chronotope that aims to transcend the process of reading by presenting a textual psyche that emulates an authoritative persona towards the reader. The reader is thus treated as if they are an element in the narrative, as well as a (co/re)writer in the actualisation of the work. This thesis aims to offer a definition for the psychospatial/temporal chronotope in order to analyse the construction of the textual psyche in Winterson’s and Hall’s postmodern novels The PowerBook and The Raw Shark Texts. The first chapter explores the textual psyche in The PowerBook by analysing its psychospatial chronotope along with the influences of cyberculture for the progression of its narrative. The second chapter examines The Raw Shark Texts for its textual psyche through its psychospatial chronotope’s analysis and how the novel benefits from linguistic and semiotic fields by presenting a convergence of text with cyberspace. The mentioned postmodern novels with their multi-layered chronotopes hence present a textual psyche that renders the reader an element that is subject to its textuality and is responsible in its actualisation while simultaneously signifying the traceable importance of its author. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Textual Psyche | tr_TR |
dc.subject | Psychospatial Chronotope | tr_TR |
dc.subject | Cyberculture | tr_TR |
dc.subject | Jeanette Winterson | tr_TR |
dc.subject | The PowerBook | tr_TR |
dc.subject | Steven Hall | tr_TR |
dc.subject | The Raw Shark Texts | tr_TR |
dc.title | Constructing the Textual Psyche: The Employment of Cyberspace and Psycho-spatial Chronotopes in Jeanette Winterson’s The PowerBook and Steven Hall’s The Raw Shark Texts | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Romanın anlatı kronotopu ile metnin yazarı ve okuyucusu arasındaki ilişki, yazma/okuma süreçlerinin bir eserin gerçekleşme sürecine nasıl yansıdığını analiz edebilmek için önemli elementlerdir. Edebi eleştiri bu konuya birçok yaklaşım sunsa da, siber mekanın ortaya çıkmasıyla siber kültürün etkilerinin çağdaş romanlarda yaygın bir şekilde gözlemlenebilir hale geldiği söylenebilir. Bunun için, daha belirli bir analitik yaklaşımın gerekliliğinden söz edilebilir. Özellikle Jeanette Winterson’ın The PowerBook (2000) ve Steven Hall’un The Raw Shark Texts (2007)’i gibi postmodern romanlar siber mekanı kendi anlatı kronotoplarının önemli bir bileşeni yaparak ve okuyucu için metni dinamik bir biçimde etkileşimli ve katılımcıl hale getirerek okuma deneyimini psikolojik düzlemde arttırmayı amaçlar. Bu romanların anlatı kronotopları, okuyucuya karşı otoriter bir şahsiyeti taklit eden metinsel bir akıl sunarak okuma sürecini aşmak için psikomekansal/zamansal bir kronotop kullanır. Böylelikle okuyucuya, anlatının hem bir elementi, hem de eserin gerçekleşmesinde ortak bir yazarmış gibi yaklaşılır. Bu tezin amacı Winterson ve Hall’un adı geçen postmodern romanlarındaki metinsel aklın oluşumunu inceleyebilmek için psikomekansal/zamansal kronotop’a bir tanım oluşturmaktır. İlk bölüm The PowerBook’taki metinsel aklı keşfetmek için anlatı üzerinde büyük bir etkiye sahip olan siber kültürle birlikte kitabın psikomekansal kronotop’unu analiz eder. İkinci bölüm The Raw Shark Texts’in metinsel aklını incelemek için romanın psikomekansal kronotop’unu ve romanın dilbilim ve semiyotik alanlardan, metinsel olarak sibermekanı kullanmasıyla nasıl faydalandığını inceler. Bahsi geçen postmodern romanlar böylelikle çok katmanlı kronotoplarıyla okuyucuyu sorumlu kılan ve hatta aynı zamanda yazarın önemini yansıtan metinsel bir akıl sunar. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-09-12T07:53:17Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |