dc.contributor.advisor | Aytül, Özüm | |
dc.contributor.author | Bartu, Cemre Mimoza | |
dc.date.accessioned | 2022-08-05T08:26:02Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-07-04 | |
dc.identifier.citation | Bartu, Cemre Mimoza. "Tilting at The Windmills of the Eighteenth Century: Representations of British Quixotism in Joseph Andrews, The Female Quixote and The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman” | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26683 | |
dc.description.abstract | Don Quixote (1605) by Miguel de Cervantes, widely regarded as the first example of the
modern novel, has always been a rich source of both formal and contextual impact on the
world cultures and literatures. Despite its late arrival to Britain in the seventeenth century,
quixotism can be defined as a method that utilizes the influence of Don Quixote and
Cervantes in character formation, style, satiric tone and adventures of works. With the
advent of the novel genre, the influence transforms into a topos in the eighteenth- century
literary works of the age through its prevalent use with diverse ends. In the quixotic novels
of the period, writers give voice to their own British quixotes and the problems they have
derived from Spanish knight. Within the context of the period, these characters attempt
to live according to their quixotic principles, but they fail to conform to the social and
cultural codes of the time, thus like their predecessor, they find themselves in a constant
struggle with those codes. In this dissertation, Joseph Andrews by Henry Fielding, The
Female Quixote by Charlotte Lennox, and The Life and Opinions of Tristram Shandy,
Gentleman by Laurence Sterne are three of the novels whose quixotic characters and
contextual elements can be studied to discern how the British authors developed and
appropriated the concept with regard to their distinct aims. Moreover, another common
point of these novels is their criticism of the codes of the age by utilizing quixotic
characters who attack the century’s entrenched norms of literature, gender, propriety and
reason. To this end, this dissertation proposes to argue the development and appropriation
of British quixotism in the selected novels and it aims to shed light on the social and
cultural criticism of the age presented in the novels through the method borrowed from
Cervantes. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Don Quixote | |
dc.subject | Quixotism | |
dc.subject | British Quixotism | |
dc.subject | Joseph Andrews | |
dc.subject | The Female Quixote | |
dc.subject | Tristram Shandy | |
dc.subject | 18th Century British Novel | |
dc.subject.lcsh | İngiliz edebiyatı | tr_TR |
dc.title | Tilting at the Windmills of the Eighteenth Century: Representations of British Quixotism in Joseph Andrews, The Female Quixote and The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İlk modern roman örneği olarak kabul edilen Miguel de Cervantes’in Don Kişot (1605)
eseri dünya kültürleri ve edebiyatları için hem biçim hem içerik etkisi açısından her
zaman zengin bir kaynak olmuştur. Kişotizmin, Britanya’ya 17. yüzyıldaki geç gelişine
rağmen, terim Don Kişot ve Cervantes’in karakter yaratma, üslup, hicivci ton ve
maceraların üzerindeki etkisini kullanan bir metot olarak tanımlanabilir. Roman türünün
ortaya çıkmasıyla birlikte bu etki, dönemin edebi eserlerinde çeşitli amaçlara hizmet eden
yaygın kullanımıyla on sekizinci yüzyılda bir topos’a dönüşür. Dönemin kişotik
romanlarında yazarlar kendi yarattıkları İngiliz kişotlarına ve İspanyol şövalyesinden
yola çıkılmış sorunlarıyla ses verirler. Dönem bağlamında bu karakterler, hayatlarını
kendi kişotik ilkelerine göre yaşamaya çalışırlar, ancak zamanın sosyal ve kültürel
kodlarına uyum sağlayamazlar; bu sebeple de öncelleri gibi kendilerini sürekli bir
mücadele içinde bulurlar. Bu doktora tezinde, yazarların bu kavramı kendi amaçları
doğrultusunda nasıl geliştirip benimsediklerini anlamak için Henry Fielding' in Joseph
Andrews, Charlotte Lennox' ın The Female Quixote ve Laurence Sterne' ın The Life and
Opinions of Tristram Shandy, Gentelman romanlarında kişotik karakterler ve bağlamsal
unsurları incelenir. Ayrıca bu romanların bir diğer ortak noktası da, dönemin yerleşik
edebi, toplumsal cinsiyet, görgü kuralları ve mantık normlarına saldıran karakterleri
kullanarak çağın kodlarını eleştirmeleridir. Bu amaçla, bu tez, seçilen romanlarda İngiliz
kişotizminin gelişimini ve benimsenmesini tartışmayı önermekte ve romanlarda sunulan
çağın sosyal ve kültürel eleştirisine bu metot kullanımı üzerinden ışık tutmayı
amaçlamaktadır | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-08-05T08:26:02Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |