dc.contributor.advisor | Demircioğlu, Haktan | |
dc.contributor.author | Pektaş, Damla | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T11:15:28Z | |
dc.date.issued | 2022-07-05 | |
dc.date.submitted | 2022-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26506 | |
dc.description.abstract | Pektaş D., Investigatıon of The Effect of Story Based and with Parent
Involvement Social Emotional Development Support Program On Children’s
Respect For Diversity And Self-Concept, Hacettepe University Graduate School
of Health Sciences Child Development and Education Program Doctor of
Philosophy Thesis, Ankara, 2022. The purpose of this research is to examine the
effects of story based and with parent involvement social emotional development
support program developed for children in the 5-6 age group on respect for diversity
skills and self-concept levels. The research was carried out on children aged 5-6 years
studying at Sultan Alparslan Kindergarten under the Ministry of National Education
in Istanbul. In this research, pretest-posttest control grouped experimental design was
used. The study group of the research is consisted of 26 children in which there are 14
children in the experimentalgroup and 12 in the control group. The "Social Emotional
Development Support Program" developed within the scope of the research was
applied to the children in the experimental group once a week for 13 weeks, and no
intervention was made to the children in the control group. Children composing
experimental and control group were evaluated with data obtained from “A Scale of
Respect for Diversities” for the respect for diversity skills , “DeMoulin Self-Concept
Developmental Scale (6 years)” for self-concept. Pretest and posttest was conducted
on both groups with forenamed scales and permenance test run was conducted only on
experimental group after eight weeks of last test runs. Following the scope of analyses;
Mann-Whitney U Test between groups, Wilcoxon Signed Ranks Test within groups
were used. All analyses were performed with 95% confidence interval and value
p<0.05 was accepted as statistically significant. It is concluded that the Social
Emotional Development Support Programme which was applied to experimental
group have a positive effect on the children's respect for diversity skills and self perception levels, and this effect was precipitated permanent based on the findings of
the data analysed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Farklılıklara saygı | tr_TR |
dc.subject | benlik algısı | tr_TR |
dc.subject | sosyal duygusal gelişim destek programı | tr_TR |
dc.subject | aile katılımı | tr_TR |
dc.subject | çocuk kitapları | tr_TR |
dc.title | Öykü Temelli ve Aile Katılımlı Sosyal Duygusal Gelişim Destek Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyi ve Benlik Algısı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | ÖZET
ÖZET Pektaş, D., Öykü Temelli Ve Aile Katılımlı Sosyal Duygusal Gelişim
Destek Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyi Ve Benlik Algısı
Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı Doktora Tezi, Ankara, 2022. Bu
araştırmanın amacı, 5-6 yaş grubunda bulunan çocuklar için geliştirilen öykü temelli
ve aile katılımlı sosyal duygusal gelişim destek programının çocukların; farklılıklara
saygı becerileri ve benlik algısı düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma,
İstanbul’da Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Sultan Alparslan Anaokulunda öğrenim
görmekte olan 5-6 yaş grubundaki çocuklar üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ön
test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu;
deney grubunda 14, kontrol grubunda 12 olmak üzere toplam 26 çocuktan oluşmuştur.
Araştırma kapsamında geliştirilmiş olan “Sosyal Duygusal Gelişim Destek Programı”
deney grubunda yer alan çocuklara haftada bir gün olmak üzere 13 hafta boyunca
uygulanmış, kontrol grubunda yer alan çocuklara ise herhangi bir müdahalede
bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubunu oluşturan çocukların farklılıklara saygı
becerileri, Farklılıklara Saygı Ölçeği’nden, benlik algısı düzeyleri, Demoulin Benlik
Algısı Ölçeği’nden, elde edilen veriler aracılığı ile değerlendirilmiştir. Her iki gruba
da söz konusu ölçekler aracılığı ile ön test ve son test uygulamaları yapılmış, kalıcılık
testi uygulamaları ise sadece deney grubuna son test uygulamalarından sekiz hafta
sonra uygulanmıştır. Araştırma kapsamında yapılan analizlerde; gruplar arası
karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi, grup içi karşılaştırmalarda Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi kullanılmıştır. Değişkenler %95 güven düzeyinde ve p değeri 0,05’ten
küçük anlamlı kabul edilmiştir. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara
dayanılarak; deney grubuna uygulanan Sosyal Duygusal Gelişim Destek Programı’nın
çocukların farklılıklara saygı becerileri ve benlik algısı düzeyleri üzerinde olumlu
yönde etkisinin olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-07T11:15:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |