dc.contributor.advisor | Bumin, Gonca | |
dc.contributor.author | Belhan Çelik, Sümeyye | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T13:22:53Z | |
dc.date.issued | 2022-05-27 | |
dc.date.submitted | 2022-05-09 | |
dc.identifier.citation | Belhan Çelik, S., Mülteci Çocuklarda Okul Temelli Bilişsel Aktivite Eğitiminin Bilişsel Beceriler, Akademik Performans ve Yaşam Kalitesine Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ergoterapi Programı, Doktora Tezi, Ankara, 2022. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26258 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Belhan Çelik, S., Investigation of the Effects of School-Based Cognitive Activity
Training on Cognitive Skills, Academic Performance and Quality of Life in
Refugee Children, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences,
Occupational Therapy Program, Doctor of Philosophy Thesis, Ankara, 2022. In
this study, this was aimed to examine the effects of school-based cognitive activity
training on cognitive skills, academic performance and quality of life in refugee
children. Thirty-four children aged between 13-16 years who were exposed to war and
trauma were included in the study. Children were randomly divided into the
intervention group (n=17) and the control group (n=17). Loewenstein Occupational
Therapy Cognitive Assessment to determine the cognitive skill levels of children;
Reading Speed Test and Minnesota Handwriting Test to assess their academic
performance; the Pediatric Quality of Life Inventory was used to assess their quality
of life. As a result of the initial evaluation of both groups, cognitive activity training
was given to the intervention group for 1 hour a day, 2 days a week, for a total of 10
weeks. Secondary evaluations were repeated at the end of the training sessions for the
intervention group and at the end of the 10th week for the control group. As a result,
it was found that the cognitive activity training given to refugee children had a
statistically significant positive effect on all cognitive skill parameters, reading speed
and handwriting skills reflecting academic performance, and quality of life (p<0.05).
In the light of these findings, it was determined that school-based cognitive activity
training for cognitive skills in refugee children is an effective rehabilitation approach
that improves cognitive skills, academic performance and quality of life. For this
reason, it is very important to evaluate cognitive skills and include in the intervention
program when planning an occupational therapy program as an effective rehabilitation
approach for refugee children. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bilişsel Terapi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Genel tıp. Sağlık mesleği | tr_TR |
dc.title | Mültecı̇ Çocuklarda Okul Temellı̇ Bı̇lı̇şsel Aktı̇vı̇te Eğı̇tı̇mı̇nı̇n Bı̇lı̇şsel Becerı̇ler, Akademı̇k Performans ve Yaşam Kalı̇tesı̇ne Etkı̇sı̇nı̇n İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | ÖZET
Belhan Çelik, S., Mülteci Çocuklarda Okul Temelli Bilişsel Aktivite Eğitiminin
Bilişsel Beceriler, Akademik Performans ve Yaşam Kalitesine Etkisinin
İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ergoterapi
Programı, Doktora Tezi, Ankara, 2022. Bu çalışmada mülteci çocuklarda okul
temelli bilişsel aktivite eğitiminin bilişsel beceriler, akademik performans ve yaşam
kalitesine etkisinin incelenmesi amaçlandı. Çalışmaya savaşa ve travmaya maruz
kalmış 13-16 yaş aralığındaki 34 mülteci çocuk dahil edildi. Çocuklar rastgele
yöntemle müdahale grubu (n=17) ve kontrol grubu (n=17) olarak ikiye ayrıldı.
Çocukların bilişsel beceri düzeylerini belirlemek için Loewenstein Ergoterapi Bilişsel
Değerlendirme Testi; akademik performanslarını değerlendirmek için Okuma Hızı
Testi ve Minnesota Yazı Yazma Testi; yaşam kalitelerini değerlendirmek için
Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanıldı. Her iki gruba yapılan ilk
değerlendirme sonucunda müdahale grubuna günde 1 saat olmak üzere, haftada 2 gün
toplam 10 hafta bilişsel aktivite eğitimi verildi. İkinci değerlendirmeler müdahale
grubu için eğitim seanslarının bitiminde, kontrol grubu için 10. haftanın sonunda
tekrarlandı. Çalışmanın sonunda mülteci çocuklara verilen bilişsel aktivite eğitiminin
tüm bilişsel beceri parametreleri, akademik performansı yansıtan okuma hızı, yazı
yazma becerisi ve yaşam kalitesini pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı şekilde
etkilediği bulundu (p<0,05). Bu bulgular ışığında, mülteci çocuklarda bilişsel
becerilere yönelik verilen okul temelli bilişsel aktivite eğitiminin bilişsel beceriler,
akademik performans ve yaşam kalitesini geliştiren etkili bir ergoterapi ve
rehabilitasyon yaklaşımı olduğu tespit edildi. Bu nedenle mülteci çocuklar için etkili
bir rehabilitasyon yaklaşımı olarak ergoterapi programı planlanırken bilişsel
becerilerin değerlendirilmesi ve müdahale programına dahil edilmesi oldukça
önemlidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Ergoterapi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-07T13:22:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |