dc.contributor.advisor | Poyraz Tacoğlu, Tuğça | |
dc.contributor.author | Çeşmeci, Mücahit Hakan | |
dc.date.accessioned | 2022-06-02T11:51:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.citation | ÇEŞMECİ, M. Hakan. Türkiye’de Turizmin McDonaldlaştırılması: Bir Turistik Ürün
Olarak Paket Tur İncelemesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2018. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26239 | |
dc.description.abstract | There is an increasing focus on the “Mc Donaldization” presented by George Ritzer as
the concept was little known in the 90s when his book “The Mc Donaldization of the
Society” was first published, but later the concept in 2000s attracted much attention.
Perhaps, “Mc Donaldization” is meeting the need of defining many things which enters
our lives in the modern times quickly and later on we take them out without noticing.
“Mc Donaldization” concept is also affected from the ideas of Weber and from the
concept - as he names - the iron cages of the rationality. Rational systems covers all
aspects of the modern man’s daily life ending an irrational rationality and challenging
the uncertainity concept of the traditional society.
Ritzer, explains the social life within the framework of four principles: productivity,
accountability, forecastability and inspection and later by adding a fifth one, that is,
rationality of irrationality, based on Weber’s rationality concept. He argues that these
four principles are the main determinants of all social interactions from bussiness life to
family life, from consumption and to education.
In this study, that the Mc Donaldization process shapes the leisure time as well as
touristic activities of the individuals is argued within the framework of the above given
principles. Specifically, one can see clearly that in the package tours as a
McDonaldization version of tourism, the creativity, freedom and uniqueness of the
individuals are taken for granted. Therefore, in this study, it is aimed to analyze package
tours, as being important tourism product, in Turkey, with reference to the framework
of Ritzer’s four principles. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Modernite | tr_TR |
dc.subject | Rasyonellik | tr_TR |
dc.subject | McDonaldlaştırma | tr_TR |
dc.subject | Paket tur | tr_TR |
dc.subject | Rasyonelliğin irrasyonelliği | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sosyoloji | tr_TR |
dc.title | Türkiye’de Turizmin Mcdonaldlaştırılması: Bir Turistik Ürün Olarak Paket Tur İncelemesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Mcdonaldization of Tourism in Turkey: An Analysis of the Package Tours as a Tourism Product | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | George Ritzer tarafından bilim dünyasına armağan edilen “McDonaldlaştırma” kavramı,
“Toplumun McDonaldlaştırılması” kitabının ilk basım yılı olan 1990’larda ender olarak
duyulmuş olsa da, 2000’li yılların başında ve sonrasında hem kavramın kullanım alanı
genişlemiş, hem de bu kavramın tanımladığı olguya yönelik ilgi artmıştır. Belki de
“modern zamanlarda” hayatımıza hızlıca giren birçok şeyi, farkında olmadan
hayatımızdan çıkarttığımız ve garip bir şekilde özlemle andığımız şeyleri tanımlamaya
duyulan ihtiyaca büyük ölçüde karşılık gelen bir kavramdır: McDonaldlaştırma.
McDonaldlaştırma kavramı, Weber’in modern toplum analizinde kullandığı
rasyonelleştirme süreciyle ilgili görüşlerinden ve Weber’in rasyonelliğin “demir kafesi”
dediği olgudan oldukça etkilenmiştir. Akılcı sistemler modern insanın gündelik
yaşamlarının her alanını kuşatarak rasyonelliğin irrasyonelliğine yol açmakta ve
geleneksel toplumun “müphemlik” kavramına meydan okumaktadır. Ritzer, Weber’in
rasyonelleştirme kavramını temel aldığı kuramında verimlilik, hesaplanabilirlik,
öngörülebilirlik ve denetim olmak üzere dört ilke ve bunlara ilaveten rasyonelliğin
irrasyonelliği çerçevesinde, toplumsal yaşamı açıklamaktadır. Modernizmle birlikte iş
hayatından, aile hayatına, tüketimden, eğitime bütün toplumsal etkileşimlerde bu dört
temel ilkenin belirleyici olduğunu ileri sürmektedir. Bu çalışmada McDonaldlaştırma
sürecinin söz konusu ilkeleri çerçevesinde, bireylerin boş zaman etkinliklerini ve bu
kapsamda turizm faaliyetlerini de şekillendirdiği kabul edilmektedir. Özellikle bireyin
yaratıcılığı, özgünlüğü ve özgürlüğüne yer vermeyen tamamıyla McDonaldlaştırılmış
bir turizm ürünü olan paket turlarda rasyonelleşme sürecini ve yansımalarını görmek
mümkündür. Bu nedenle çalışmada, Türkiye’deki turizm uygulamalarında önemli bir
turistik ürün olan paket turların Ritzer’in kuramında temel aldığı ilkeler bağlamında
analiz edilmesi amaçlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-06-02T11:51:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |