Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYıldırım, Bora
dc.contributor.authorÖzdemir, Ahmet
dc.date.accessioned2022-04-01T08:16:09Z
dc.date.issued2022-01
dc.date.submitted2022-01-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26067
dc.description.abstractInertial Navigation Systems (INS) are widely used in many industries such as defence, aerospace, automotive and robotics. When considering war situations, especially designed these systems for military purposes are of great strategic importance. These systems operating on military platforms which have heavy weapons (battle tanks, aircraft, navy ships, submarines, howitzers, etc.) are exposed to severe operating conditions. In the military platforms, INS’s are expected to perform under severe conditions like temperature, vibration, shock. Shock environments, in particular, can cause damage to those devices consisting of mechanical and electromechanics systems. Therefore, necessary activities have to be carried out in order for these systems to function properly under shock during the design and development stages. The aim of this thesis is to predict the negative effects that may occur on the system due to pyrotechnic shock by performing the shock analysis of an INS operating under pyrotechnic shock on land platforms. Within the scope of the thesis, the behaviours of the sensitive unit of the INS which is the most important sub-component to be used in land platform under shock are investigated. In this thesis, the finite element model of the system to be used in shock analysis is developed in finite element simulation software ANSYS. At this stage, the experimental modal analysis of the system is performed and the modal analysis results in the simulation environment are examined. Thus, it is aimed to verify the finite element model of the system on a modal basis. By using verified finite element model, shock analyses are performed for different classical shock pulses. Also, experimental shock tests are performed with same shock signals in order to validate the numerical results obtained from shock analyses in laboratory condition. For analysing the system which exposed to the real shock environment, shock data is obtained from field tests. Due to the complexity of these collected shock data, they are examined in terms of severity levels using Shock Response Spectrum (SRS) method and damage potential of them are compared in order to determine the input pyrotechnic shock data to be used in analysis. Finally, pyrotechnic shock analyses of the INS are performed with determined shock data. In conclusion, all information about effect of the pyrotechnic shock environments on the system has been obtained from analysis results in order to be able to evaluate whether the system can withstand these severe environment conditions. Keywords: Finite Element Model, Finite Element Analysis, Shock Analysis, Shock Response Spectrumtr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFinite element modeltr_TR
dc.subjectFinite Element Analysis
dc.subjectShock analysis
dc.subjectShock response spectrum
dc.subject.lcshMakina mühendisliğitr_TR
dc.titlePyrotechnıc Shock Analysıs of Inertıal Navıgatıon Systems Integrated on Land Platformstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAtaletsel Navigasyon Sistemleri (ANS) savunma, uzay, otomotiv, robotik gibi pek çok alanda yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle askeri amaçlı tasarlanan bu sistemler savaş durumları düşünüldüğünde stratejik açıdan çok büyük bir öneme sahiptir. Ağır silahlara sahip askeri platformlarda (tank, savaş uçakları, savaş gemileri, denizaltıları, obüsler gibi) görev yapan bu sistemler platformlara göre farklı ağır çevre koşullarına maruz kalmaktadır. ANS’lerin askeri platformlarda sıcaklık, titreşim, şok gibi ağır koşullar altında performans göstermesi beklenmektedir. Özellikle şok ortamları mekanik ve elektromekanik sistemlerden oluşan bu cihazlarda hasara neden olabilmektedir. Bu yüzden tasarım ve geliştirme aşamalarında bu sistemlerin şok altında düzgün bir şekilde çalışabilmesi için gerekli faaliyetlerin yürütülmesi gerekmektedir. Bu tezin amacı kara platformlarında piroteknik şok altında çalışan bir ANS’nin şok analizini yaparak piroteknik şok nedeniyle sistem üzerinde oluşabilecek olumsuz etkileri öngörmektir. Tez kapsamında askeri kara araçlarında kullanılacak ANS’nin en önemli alt bileşeni olan hassas biriminin şok altındaki davranışları incelenmiştir. Bu tezde, şok analizinde kullanılacak sistemin sonlu elemanlar modeli, sonlu eleman simülasyon yazılımı ANSYS'te geliştirilmiştir. Bu aşamada sistemin deneysel modal analizi yapılır ve simülasyon ortamında modal analiz sonuçları incelenmiştir. Böylece sistemin sonlu elemanlar modelinin modal tabanlı doğrulanması hedeflenmiştir. Doğrulanmış sonlu elemanlar modeli kullanılarak farklı klasik şok darbeleri için şok analizleri yapılmıştır. Ayrıca laboratuvar ortamında, yapılan şok analizlerinden elde edilen sonuçları doğrulamak için aynı şok sinyalleri ile deneysel şok testleri yapılmıştır. Gerçek şok ortamına maruz kalan sistemin analizi için saha testlerinden şok verileri elde edilmiştir. Toplanan bu şok verilerinin karmaşıklığı nedeniyle, analizde kullanılacak giriş piroteknik şok verilerini belirlemek için SRS yöntemi kullanılarak şok verileri şiddet seviyeleri açısından incelenmiştir ve hasar potansiyelleri karşılaştırılmıştır. Son olarak, belirlenen şok verileri ile ANS'nin piroteknik şok analizleri gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, sistemin bu zorlu ortam koşullarına dayanıp dayanamayacağını değerlendirebilmek için piroteknik şok ortamlarının sistem üzerindeki etkisi hakkında tüm bilgiler analiz sonuçlarından elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Sonlu Elemanlar Modeli, Sonlu Elemanlar Analizi, Şok Analizi, SRStr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-04-01T08:16:09Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster