dc.contributor.advisor | Ekti, Meltem | |
dc.contributor.author | Minhaj, Mohd | |
dc.date.accessioned | 2022-02-08T06:44:19Z | |
dc.date.issued | 2021-11-06 | |
dc.date.submitted | 2021-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25853 | |
dc.description | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Doktora Tezi | tr_TR |
dc.description.abstract | It is a known fact now that teaching Turkish as a foreign language and as a second
language is gaining importance day by day. For what kind of needs people learn a
foreign language is of more importance than the importance of the foreign language
itself and how it should be taught. No matter how hard one tries to teach the foreign
language with all the methods, techniques, approaches and strategies, one might not
achieve their goal if they do not know the needs of the students. The normal Turkish
language is learnt by individuals on need basis. But the effort exerted by the student and
teacher for academic Turkish might not be rewarded justly. Most importantly, such
situations can lead to a waste of time.
Learning a foreign language enriches people's lives and brings various opportunities to
them. A person can enter a multicultural environment with a foreign language and find
the more opportunities to socialize. This is true for any foriegn language. Learning
Turkish as a foreign language is not limited to Central Asian countries anymore. Now
Turkish language is learnt in many countries of the world. Turkish culture and Turkish
literature is also taught in addition to Turkish language in India. The aspirations of
Indian students to learn Turkish language have been reinforced by the fact that they are
in close contact with Turkish people in their daily lives.
The purpose of this research is to determine whether the Turkish llanguage learning
needs of Indian students learning Turkish language in Turkey and India differ according
to variables such as age, gender and education. For example, institutions such as the
Presidency for Turks Abroad and Related Communities (YTB), Diyanet Foundation and
private universities provide scholarships to some students, and it is known that students
who do not plan to learn Turkish language within the framework of these scholarships
still opt for education with Turkish language as the language of instruction.
The data of the study were collected with the Turkish version of the scale used by Iwai
et al. (1998) in their study named Japanese Language Needs Analysis, which was
validated by Çangal (2013). The study group of the research consists of Indian students
learning Turkish in Turkey. Percentage and arithmetic mean were used in the analysis of
the data. According to the data obtained from the research, the language learning needs
of the students learning Turkish in Turkey and India were examined in four sub dimensions: communicating in the classroom, individual interests and needs, education
and job opportunities, and trading. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi- öğrenimi | tr_TR |
dc.subject | İhtiyaç analizi | |
dc.subject | Hindistan | |
dc.subject | Türkiye | |
dc.subject.lcsh | Türk dili ve edebiyatı | tr_TR |
dc.title | Yabancı Dil Olarak ve İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretiminin İhtiyaç Analizi: Hindistan Örneği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yabancı dil olarak ve ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin her geçen gün önem
kazandığı ortadadır. Yabancı dilin önemi ve yabancı dilin nasıl öğretileceğinden ziyade
yabancı dili öğrenenlerin dili hangi ihtiyaçlar için öğrendiği her şeyden daha çok önem
arz etmektedir. Çünkü öğrencinin ihtiyaçlarını bilmeden kullanılan yöntem, teknik,
yaklaşım ve strateji ile dili öğretmek için ne kadar gayret gösterilerse gösterilsin öğretici
temel amacına ulaşamayabilir. Türkçe öğrenen bireyler ihtiyaçlarını karşılamak
amacıyla dili öğrenmeyi hedeflerken akademik Türkçe öğretilmeye çalışıldığı zaman
öğrenci ve öğreticinin sarf ettiği emeğin karşılığı alınamayabilir. En önemlisi bu gibi
durumlar zaman kaybına yol açabilir.
Yabancı dil öğreniminde öğrenciyi motive eden farklı etkenler vardır. İnsan yabancı dil
ile çok kültürlü bir iletişim ortamına girebilir ve daha da sosyalleşme imkanı bulabilir.
Bu yabancı dil hangisi olursa olsun durumlar değişiklik göstermemektedir. Türkçe
sadece Türk dilleri coğrafyasında prestij sahibi değil, geniş bir coğrafyada ilgi duyulan
ve yabancı dil olarak tercih edilen bir dildir. Aynı şekilde Hindistan’da da Türkçe
öğrenimi ile beraber Türk kültürü ve bunun yanı sıra Türk edebiyatı öğretilmektedir.
Türkçeye karşı bu istekler Hindistan sınırları içinde öğrenim görmekle kalmayıp Türkçe
öğrenmek için Türklerle iç içe yaşama yoluyla da pekiştirilmiştir.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye ve Hindistan’da Türkçe öğrenen Hindistanlı
öğrencilerin Türkçe öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi üzerine kuruludur. Bu süreçte
aynı zamanda bu ihtiyaçların yaşa, cinsiyete, eğitim seviyelerine göre farklılık gösterip
göstermediği de belirlenmeye çalışılacaktır. Örneğin Yurt Dışı Türkler ve Akraba
Topluluklar Başkanlığı (YTB), Diyanet Vakfı ve özel üniversite gibi kurumlar bazı
öğrencilere burs imkanı sağlamaktadır ve bu burs imkanı çerçevesinde Türkçe
öğrenmeyi düşünmeyen öğrencilerin Türkçe eğitimi almak için talep gösterdiği
bilinmektedir.
Araştırmanın verileri, Iwai ve diğerlerinin (1998) Japanese Language Needs Analysis
isimli çalışmalarında kullandıkları ölçeğin Türkçesi kullanılmıştır. Söz konusu ölçeğin
Türkçeye aktarımı Çangal (2013) tarafından geçerliliği ve güvenirlirliği yapılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’de Türkçe öğrenen Hindistanlı
öğrencilerden oluşmaktadır. Verilerin analizinde yüzde ve aritmetik ortalama
kullanılmıştır. Elde edilen veriler Türkiye ve Hindistan’da Türkçe öğrenen
öğrenicilerin/öğrencilerin dil öğrenme ihtiyaçları sırasıyla sınıf içi iletişim kurma,
bireysel ilgi ve ihtiyaçlar, eğitim ve iş imkânı ile ticaret yapma olmak üzere dört alt
boyutta incelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-02-08T06:44:19Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |