Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇiçek Çınar, Betül
dc.contributor.authorGürsoy, Gizem
dc.date.accessioned2022-02-07T06:29:08Z
dc.date.issued2022-02-03
dc.date.submitted2022-01-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25837
dc.description.abstractWith the COVID-19 pandemic, it is observed that the quality of life of individuals worldwide has decreased. The pandemic may have affected children with hearing loss more negatively than their peers. With the quality of life scales that have been used frequently recently, speech-language development, social and educational status of children with hearing loss can be observed better. This study was carried out to evaluate how much their quality of life was affected during the COVID-19 pandemic, compared to individuals with hearing loss between the ages of 6-13 and children with normal hearing in the same age range. The Turkish version of CHIP-CE (Child Health and Illness Profile) and PedsQL (Pediatric Quality of Life Inventory) scales were used. In the study; there were 30 children with hearing loss the study group and 21 children with normal hearing in the control group. The Turkish version of CHIP-CE (Child Health and Illness Profile) and PedsQL 4.0 Pediatric Quality of Life Inventory questions were asked face-to-face to all children and the scale was administered. There was no significant difference between the study and contrl groups in the total scores of the CHIP-CE scale (p=0.14, p>0.05) and the PedsQL 4.0 inventory (p=0.35, p>0.05). However, in CHIP-CE, significant differences were found in the subscales of comfort (p=0.000), risks (p=001) and flexibility fields (p=0.000) (p<0.05). There was no significant difference in success (p=0.075) and satisfaction (p=0.086) (p>0.05). In PedsQL 4.0 scale sub-functions, there was a significant difference in social domain (p=0.018) and school function (p= 0.015) (p<0.05), while physical function (p= 0.067) and emotional function domain (p= 0.522) no statistically significant difference was found (p>0.05). As a result, the lack of significance in the total scores may be due to the small number of individuals, and the scale not being suitable for children with hearing loss. Significance in subdomains may be due to the impact of the COVID-19 pandemic or other factors.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectodyolojitr_TR
dc.subject.lcshR/W - Tıptr_TR
dc.titleCovid-19 Pandemisinin İşitme Kayıplı Çocukların Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetCOVID-19 pandemisiyle birlikte, dünya genelinde bireylerin yaşam kalitelerinin düştüğü gözlenmektedir. Pandemi işitme kayıplı çocukları, yaşıtlarına göre daha olumsuz etkilemiş olabilir. Son zamanlarda sıkça kullanılmaya başlayan yaşam kalitesi ölçekleri ile, işitme kayıplı çocukların, konuşma-dil gelişimi, sosyal ve eğitim durumları daha iyi gözlenebilir. Bu çalışma 6-13 yaş aralığındaki işitme kayıplı bireyler ile aynı yaş aralığında normal işiten çocuklara göre, COVID-19 pandemi sürecinde, yaşam kalitelerinin ne düzeyde etkilendiğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. CHIP-CE (Çocuk Sağlığı ve Hastalık Profili) Türkçe versiyonu ve PedsQL (Pediatrik Yaşam Kalitesi Envanteri) ile değerlendirilmiştir. Çalışmada; işitme kayıplı 30 çocuk çalışma grubunu, normal işiten 21 çocuk kontrol grubunu oluşturmaktadır. Tüm çocuklara CHIP-CE (Çocuk Sağlığı ve Hastalık Profili) Türkçe versiyonu ve PedsQL 4.0 Pediatrik Yaşam Kalitesi Envanteri soruları, yüz yüze sorularak ölçek uygulandı. Çalışmanın bulguları doğrultusunda normal işiten çocuklar ile işitme kayıplı çocuklar arasında, CHIP-CE ölçek (p=0,14, p>0,05) ve PedsQL 4.0 envanteri (p=0.35, p>0.05) toplam skorlarında anlamlı bir farklılık elde edilemedi. Fakat CHIP-CE ölçek alt fonksiyonlarında; rahatlık(p=0,000), riskler(p=001) ve esneklik(p=0,000) alanında anlamlı derecede farklılık bulundu (p<0.05). Başarı(p=0,075) ve memnuniyet(p=0,086) alanlarında anlamlı farklılık elde edilemedi (p>0.05). PedsQL 4.0 ölçek alt fonksiyonlarında ise sosyal alanda (p=0,018) ve okul fonksiyonu alanında (p= 0,015) anlamlı farklılık elde edilirken (p<0,05), fiziksel fonksiyon (p= 0,067) ve duygusal fonksiyon alanında (p= 0,522) istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunamadı (p>0,05). Sonuç olarak toplam skorlarda anlamlılık olmaması, birey sayısının az olmasına, ölçeğin işitme kayıplı çocuklar için uygun olmamasına bağlı olabilir. Alt alanlardaki anlamlılık ise, COVID-19 pandemi etkisi veya başka faktörlere bağlı olabilir.tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2022-08-12T06:29:08Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster