dc.contributor.advisor | Aytekin, Çiğdem | |
dc.contributor.author | Örs, Beyza | |
dc.date.accessioned | 2022-02-07T06:27:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-01-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25836 | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to examine the suitability of the most borrowed children's books
written for the early childhood period from Ali Dayı Children's Library, which is the
first exemplary children's library in Turkey, with the characteristics of qualified
children's literature and child development. Within the scope of the research, the 25
most borrowed books from Ali Dayı Children's Library in 2019 were evaluated. In
order to evaluate the books, literature research was conducted and the forms "Book
Features Form" and "Question Form for Examining the Suitability of Children's
Literature Works for 3-6 Years-Old Children to the Developmental Characteristics of
Children" created by the researchers were used in the data collection process. Through
the question forms, the content and external structure features of the books were
reviewed under the headings of psychomotor development, early literacy / language
development, cognitive development, personality development, social emotional
development, sexual development and moral development, and analyzed by document
analysis method. Within the scope of the study, it was seen that the books borrowed
from the library were generally suitable for child development and qualified children's
literature, while it was concluded that there are books that exceed the attention span of
children in early childhood in terms of cognitive development and that the books are
insufficient in terms of being supportive in the field of sexual development. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi | tr_TR |
dc.subject | Çocuk edebiyatı | |
dc.subject | Çocuk gelişimi | |
dc.subject | Erken çocukluk dönemi | |
dc.title | Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi'nde Yer Alan Erken Çocukluk Dönemine Yönelik Çocuk Kitaplarının Niteliklerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada Türkiye’nin ilk örnek çocuk kütüphanesi olma özelliğini gösteren Ali Dayı
Çocuk Kütüphanesi’ndeki en çok ödünç alınan erken çocukluk dönemine yönelik
yazılmış çocuk kitaplarının nitelikli çocuk edebiyatı ve çocuk gelişimi özelliklerine
uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, Ali Dayı Çocuk
Kütüphanesi’nden 2019 yılında en çok ödünç alınan 25 kitap değerlendirilmiştir.
Kitapları değerlendirmek için literatür bilgileri taranmış ve araştırmacı tarafından
“Kitap Özellikler Formu” ve “3-6 Yaş Dönemi Çocuklarına Yönelik Çocuk Edebiyatı
Yapıtlarının Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygunluğunu İnceleme Soru Formu”
oluşturulmuş, bu formlar veri toplama sürecinde kullanılmıştır. Kitapların içerik ve dış
yapı özellikleri soru formları doğrultusunda psikomotor gelişim, erken okuryazarlık
/dil gelişimi, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, sosyal duygusal gelişim, cinsel gelişim
ve ahlak gelişimi başlıkları altında incelenerek doküman analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. Çalışma kapsamında kütüphaneden ödünç alınan kitapların genel olarak
çocuk gelişimi ve nitelikli çocuk edebiyatı özelliklerine uygun olduğu görülürken,
bilişsel gelişim açısından erken çocukluk dönemindeki çocukların dikkat sürelerini
aşacak uzunlukta olan kitapların da bulunduğu görülmüştür. Ayrıca cinsel gelişim
alanına yönelik olarak kitaplarda toplumsal cinsiyet bağlamında çoğunlukla cinsiyet
rollerine pek değinilmediği veya daha çok geleneksel cinsiyet rollerine yer verildiği
sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-02-07T06:27:58Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |