dc.contributor.advisor | Kulak Kayıkcı, Maviş Emel | |
dc.contributor.author | Asal, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2021-11-29T11:38:04Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25658 | |
dc.description.abstract | Asal, D., Research of Pragmatic Language Skills of Turkish Speaking Children who
Stutter Aged Between 5-8 Years, Hacettepe University Graduate School of Health
Sciences Speech and Language Therapy Programme Master Thesis, Ankara, 2021.
Pragmatic language skills are defined as the ability to use language within the
context appropriately. The development of pragmatic language skills continues with
peer interaction during school age period. Studies report that children who stutter
are socially disadvantaged at school. There are many studies showing that children
who stutter have limited peer interaction. Limited peer interaction poses a risk to
the development of pragmatic skills. Based on this information, our study aimed to
examine the pragmatic language skills of children who stutter and the relationship
between stuttering frequency and pragmatic language skills. This study included 64
children aged between 5-8 years who stutter applied to Hacettepe University,
Department of Language and Speech Therapy. The frequency of stuttering was
calculated by taking spontaneous speech recordings of children. The language
development of all participants was evaluated with Turkish School Age Language
Development Assessment Test (TODİL). The teachers of the children whose
language development was found to be compatible with their peers were
contacted. The pragmatic language skills of the children were evaluated through
Pragmatic Language Skills Inventory (PLSI), which was graded by the teachers.
Findings of PLSI showed that 51,6% of the children participating in the study, scored
below the average. It was observed that there was a negative correlation between
the frequency of stuttering and PDBI (p<0,05). As the frequency of stuttering
increased, pragmatic language skills scores decreased. According to the results of
our study, the necessity of considering pragmatic language skills should be taken
into consideration when planning the therapy for children who stutter. | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | kekemelik, pragmatik dil becerileri, okul çağı | tr_TR |
dc.title | Türkçe Konuşan 5-8 Yaş Arası Kekemeliği Olan Çocukların Pragmatik Dil Becerilerinin Araştırılması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Asal, D. Türkçe Konuşan 5-8 Yaş Arası Kekemeliği Olan Çocukların Pragmatik Dil
Becerilerinin Araştırılması, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dil ve
Konuşma Terapisi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2021. Pragmatik dil
becerileri, bağlama uygun dil kullanma becerisi olarak tanımlanmaktadır. Pragmatik
dil becerilerinin gelişimi okul çağında, akran etkileşimi ile devam etmektedir.
Araştırmalar, kekemeliği olan çocukların okul döneminde sosyal açıdan dezavantajlı
olduğunu bildirmektedir. Kekemeliği olan çocukların sınırlı akran etkileşimi
olduğunu gösteren pek çok çalışma bulunmaktadır. Sınırlı akran etkileşimi,
pragmatik dil becerilerinin gelişimi için risk oluşturmaktadır. Bu bilgilerden yola
çıkarak, çalışmamızda kekemeliği olan çocukların pragmatik dil becerileri ve
kekemelik sıklığı ile pragmatik dil becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek
hedeflenmiştir. Bu çalışmaya, Hacettepe Üniversitesi Dil ve Konuşma Terapisi
Bölümü'ne başvuran, 5-8 yaş arasında kekemeliği olan 64 çocuk dahil edilmiştir.
Çocukların spontan konuşma kayıtları alınarak, kekemelik sıklığı hesaplanmıştır.
Bütün katılımcıların dil gelişimleri Türkçe Okul Çağı Dil Gelişimi Değerlendirme Testi
(TODİL) ile değerlendirilmiştir. TODİL sonucunda dil gelişimi yaşıtları ile uyumlu
bulunan çocukların öğretmenleri ile iletişime geçilmiştir. Çocukların pragmatik dil
becerileri, öğretmenlerin puan verdiği, Pragmatik Dil Becerileri Envanteri (PDBE)
aracılığı ile değerlendirilmiştir. Değerlendirme bulguları, çalışmaya katılan çocukların
%51,6'sının ortalamanın altında puanlar aldığını göstermiştir. Kekemelik sıklığı ile
PDBE arasında negatif bir korelasyon olduğu görülmüştür (p<0,05). Çocukların
kekemelik sıklığı arttıkça, pragmatik dil becerileri puanlarında düşüş gözlenmiştir.
Çalışmamızın sonuçlarına göre, kekemeliği olan çocukların terapisi planlanırken,
pragmatik dil becerilerinin de dikkate alınması gerekliliği göz önünde
bulundurulmalıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Dil ve Konuşma Terapisi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-11-29T11:38:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |