dc.contributor.advisor | Çetintaş, Bilge Mutluay | |
dc.contributor.author | Ayyıldız, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T10:57:30Z | |
dc.date.issued | 2021-08-18 | |
dc.date.submitted | 2021-06-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25586 | |
dc.description.abstract | This dissertation analyzes Steven Millhauser’s, Aimee Bender’s, Kelly Link’s, and Kevin Brockmeier’s short stories in the light of magical realism. The short stories use magical realist and postmodern elements to create alternative depictions of the characters’ troubles, pains, and resistances. Although magical realism, by definition, has been affiliated with non-Western and postcolonial literature, various fiction writers utilize the genre because its adaptable narrative structure elucidates the invisible, inexplicable, and ambiguous aspects and ordeals of modern-day life. The above-mentioned writers do not come from colonized or developing geographies and their adaptation of magical realism mirror lives in the Western society. Their stories incorporate magical, fantastic, science fictional, and postmodern elements to build a
reconstructive narrative. Although poststructuralist ideas are traceable and signal deadlocks of language, identity, reality in these stories, the magical realist mode transforms genre fiction and postmodern elements to provide defamiliarized settings in which the relationship between truth and representation is reconfigured. These blended magical realist forms exceed the limitations of genre fiction and confined writing methods, which have been deployed by academic institutions and creative writing programs. The adaptation of magical realist narratives do not only transform conventional postmodernist writing methods and genre fictions, which have already been worn out, but also reformulate oral traditions of storytelling, fairy tales, and fables. Blending magical, science fictional, surrealist, and absurd elements help the writers to reconfigure conventional literary labels and explore alternative representations. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Steven millhauser | tr_TR |
dc.subject | Magical realism | tr_TR |
dc.subject | Aimee bender | tr_TR |
dc.subject | Kelly link | tr_TR |
dc.subject | Kevin brockmeier | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Amerika edebiyatı | tr_TR |
dc.title | A Study of Magical Realism in Steven Millhauser’s, Aimee Bender’s, Kelly Link’s, and Kevin Brockmeıer’s Short Stories | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, büyülü gerçekçilik ışığında, Steven Millhauser, Aimee Bender, Kelly Link ve Kevin Brockmeier’ın öykülerini incelemektedir. Bu yazarlar öykülerinde karakterlerin sorunlarını, acılarını ve dirençlerini alternatif betimlemelerle belirlerken büyülü gerçekçi ve postmodern ögeler kullanmıştır. Büyülü gerçekçilik, tanım gereği, Batılı olmayan ve post-kolonyal edebiyatla özdeşleştirilse de, birçok kurmaca yazarı bu türden faydalanmaktadır çünkü uyarlamaya elverişli olan anlatı yapısı görünmeyeni, açıklanamayanı, modern hayatın zorluklarını ve muğlak yönlerini tanımlayabilmektedir. Söz konusu yazarlar sömürgeleşmiş ya da gelişmekte olan coğrafyalardan gelmemektedir ve kullandıkları büyülü gerçekçilik Batılı bir toplumunun yaşantısına ayna tutmaktadır. Yazarlar öykülerinde yapıcı bir anlatı kurgulamak için büyülü, fantastik, bilimkurgusal ve postmodern ögeleri bir araya getirmekten çekinmezler.
Öykülerinde yapısökümcü düşüncelerin izleri, dilin, kimliğin ve gerçekliğin çıkmazları
gözlemlense de büyülü gerçekçi anlatı, tür edebiyatını ve postmodern ögeleri dönüştürerek yadırgatılmış (defamiliarized) zaman ve mekanlar oluşturur ve bu alanlarda hakikat ve temsil arasındaki ilişki yeniden şekillendirilir. Büyülü gerçekçiliğin bu karma formları tür edebiyatı sınırlamalarının, akademik kurumların ve yaratıcı yazım programlarının bildik yazım yöntemlerinin ötesine geçer. Büyülü gerçekçi anlatı uyarlamaları uzun süredir kullanılagelen yıpranmış postmodern anlatıları ve tür edebiyatını dönüştürmekle kalmaz, aynı zamanda hikaye anlatıcılığının sözlü geleneğini, peri masallarını ve fablları da tekrar bir düzenlemeden geçirir.
Büyülü, bilimkurgusal, gerçeküstücü ve absürt ögelerin harmanlanması yazarların alışılagelmiş edebi etiketleri yeniden şekillendirmesine ve alternatif temsiller keşfetmesine yardımcı olur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Açık erişim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-04-17T10:57:30Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |