dc.contributor.advisor | Genç, Burkay | |
dc.contributor.author | Coşkun, Barış | |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T07:52:53Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-06-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25522 | |
dc.description.abstract | Flight test of a helicopter is the most dangerous phase of its development project. Any minor mistake or miscalculation during a test could lead to a catastrophic accident. In order to protect the health of a helicopter during a test, lots of sensors are placed on critical parts and equipment of the helicopter. Data acquired from these sensors are monitored by the experts from different fields through the test and in any kind of unexpected or out of limit data, these experts interfere with the test procedure. Acquring miscalibrated sensor data or even losing the sensor completely would increase the potential risk and delay the test although there is no problem on helicopter. Also having miscalibrated or no data from a sensor makes a part of the helicopter invisible for analysis. Due to all these reasons, we propose a hybrid system composed of decision tree that calculates the noise ratio of the sensor readings and neural network that replaces miscalibrated ones with accurate predictions based on the other sensor readings. In this paper, we present the models and how we construct them, test them on semi-synthetic data and show that these models can be used in production and testing systems in real life. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Helicopter | tr_TR |
dc.subject | Flight test | tr_TR |
dc.subject | Instrumentation | tr_TR |
dc.subject | Data confidence | tr_TR |
dc.subject | Data prediction | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgisayar mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Estımatıng Instrumentatıon Data Acquıred Durıng Flıght Test From A Helıcopter Engıne Usıng Predıctor Models | tr_TR |
dc.title.alternative | Helıkopter Motorundan Toplanan Uçuş Test Enstrumantasyon Verilerinin Öngörücü Modellerle Tahmin Edilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Helikopter tasarım sürecinin en tehlikeli kısmı uçuş test aşamasıdır. Testler sırasında yapılacak en ufak hata veya yanlış hesaplamalar ciddi kazalara sebep olabilir. Bu sebeple uçuş testleri sırasında helikopterin sağlık durumunun takip edilebilmesi için özellikle kritik bölgeler olmak üzere helikopterin çoğu parçası algılayıcılarla enstrümante edilir. Algılayıcılardan toplanan veriler anlık olarak yer istasyonuna iletilip alanlarında uzman kişiler tarafından yorumlanarak beklenmedik bir durumun önceden fark edilmesi sağlanır. Ancak algılayıcı veya veri toplama ünitelerinde oluşacak bir arıza sonucunda toplanan verinin güvenilirliği kalmaz. Bu gibi durumlarda veri analiz ekipleri tarafından gelen veri yanlış yorumlanarak gereksiz yere testin kesilmesine veya öngörülebilecek bir kazanın fark edilmemesi gibi ciddi sonuçlara yol açabilir. Bu tez kapsamında oluşturulan hibrit sistemde Karar Ağacı modeli kullanılarak verideki bozulma miktarı ve Yapay Sinir Ağı kullanılarak da olması gereken verinin tahmini gerçekleştirilmektedir. Oluşturulan bu sistem TUSAŞ envanterinde bulunan bir helikopterin uçuş testleri sırasında motorundan toplanan sıcaklık verileri üstünde eğitilip test edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-10-13T07:52:53Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | software | tr_TR |