Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYILDIRIM, BORA
dc.contributor.authorAKBABA, ÖNER MURAT
dc.date.accessioned2021-10-13T07:38:02Z
dc.date.issued2021-06
dc.date.submitted2021-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25507
dc.description.abstractIn air platforms, structures encountered many types of loadings. During the design stage, all these loadings have to be considered very carefully in order to avoid catastrophic failures. One of the major concerns for engineers is the loadings that alter the structures’ life and cause fatigue failure. Random vibration can be considered the main source of fatigue type of failures in air platforms. In this thesis, the fatigue life of aluminum brackets, which are used to integrate an avionic unit to an unmanned aerial vehicle, is investigated in the frequency domain. The finite element model of the structure is constructed and the model is verified with experiments. In order to analyze the real environmental conditions, flight data is obtained by operational flight tests. Time domain signals are converted to the frequency domain and acceleration Power Spectral Density functions are obtained. Verified finite element model and collected flight data are used to obtain the stress history, which is necessary for the fatigue calculations. Fatigue analysis of brackets is performed in three different ways. First of all, according to the frequency domain fatigue theory, a Matlab code is developed and the life of the structure is obtained. In order to test the reliability of the developed Matlab code, the same analysis is performed by using Ncode Design Life, which is a commercial fatigue analysis software. It is founded that the results of both solvers are very close to each other. Finally, accelerated life testing is performed to obtain the fatigue life in experimental conditions with accelerated flight data. In conclusion, it has been determined that the results obtained from theoretical calculations are close enough to the experimental results.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/*
dc.subjectFinite Element Modeltr_TR
dc.subjectVibration Based Fatiguetr_TR
dc.subjectAccelerated Life Testingtr_TR
dc.subject.lcshMakina mühendisliğitr_TR
dc.titleEXPERIMENTAL AND THEORETICAL FATIGUE ANALYSIS OF AVIONIC UNIT MOUNTING BRACKETS INTEGRATED ON AN UNMANNED AERIAL VEHICLE UNDER RANDOM VIBRATION ENVIRONMENTtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetHava platformlarında yapılar birçok yükleme türüne maruz kalırlar. Yıkıcı hasarların oluşmaması için tasarım aşamasında bu yüklemelerin çok dikkatli bir şekilde ele alınması gerekir. Bu anlamda mühendislerin en büyük endişelerinden birisi yapının ömrünü azaltan ve yorulma hasarlarına sebep olan yüklemelerdir. Rastsal titreşimler hava platformlarında yorulma kaynaklı hasarların ana kaynaklarından birisidir. Bu tezde, aviyonik bir birimi insansız hava aracına entegre etmek için kullanılan alüminyum braketlerin yorulma ömür analizleri frekans düzleminde incelenmiştir. Yapının sonlu elemanlar modeli oluşturulmuş ve model deneylerle doğrulanmıştır. Gerçek çevresel koşulları analiz etmek için uçuş verileri operasyonel uçuş testi ile elde edilmiştir. Zaman düzlemindeki sinyaller frekans düzlemine çevrilmiş ve ivme Spektral Güç Yoğunluk fonksiyonları elde edilmiştir. Yorulma analizlerinde gerekli olan gerilme tarihçesi, doğrulanmış sonlu elemanlar modeli ve toplanan uçuş verileri kullanılarak elde edilmiştir. Braketlerin yorulma analizleri üç farklı şekilde ele alınmıştır. İlk olarak frekans alanı yorulma teorisini kullanılarak yorulma ömrünü hesaplayan bir Matlab kodu geliştirilmiş ve yapının ömrü elde edilmiştir. Geliştirilen Matlab kodunun güvenilirliğini test etmek için aynı analiz, ticari bir yorulma analizi yazılımı olan Ncode Design Life kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Her iki çözücünün de sonuçlarının birbirine çok yakın çıktığı tespit edilmiştir. Son olarak, hızlandırılmış uçuş verileri kullanılarak deneysel ortamda yorulma ömrünü test etmek için hızlandırılmış ömür testi gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, teorik hesaplamalar ile elde edilen sonuçların deneysel sonuçlara yeterince yakın olduğu tespit edilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-10-13T07:38:02Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess