dc.contributor.advisor | Efe, Mehmet Önder | |
dc.contributor.author | Altun, Akif | |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T06:49:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-06-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25449 | |
dc.description.abstract | In a bank-to-turn flight, cross-coupling dynamics are excited even more, compared to a
skid-to-turn flight and these dynamics violate some of the assumptions that are made
during the linearization of the system model. In addition to that, due to its coupled nature,
considering the dynamics of the system as separated from each other decreases the
performance of the linear control methods. Thus, the control system design process must
be developed with the consideration of solving this problem. In this study, two different
design methods are compared and analysed to obtain a convenient solution. To be able to
do that, two different options, which are chosen by mostly considering their disturbance
rejection capabilites, are prepared. After that, both autopilot structures are tested in a
nonlinear high-fidelity 6-DOF simulation to observe their flight performances in a bankto-turn flight and examine their strengths and weaknesses relative to each other. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bank-to-turn control | tr_TR |
dc.subject | Disturbance rejection | tr_TR |
dc.title | Comparison of Control System Design Methods for a Bank-to-Turn Missile | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yatarak dönen bir füzede uçuş sırasında ortaya çıkan çapraz etkileşim dinamikleri,
kayarak dönen bir füzeye kıyasla daha baskındır ve bu dinamikler sistemin
doğrusallaştırılması sırasında yapılan bazı varsayımların geçerliliğini bozucu bir etkiye
sahiptir. Buna ek olarak, yatarak dönmenin çapraz etkileşimli doğası gereği, sistem
dinamiklerini birbirinden ayrık kabul etmek de doğrusal kontrol yöntemlerinin
performansını düşürür. Dolayısıyla, kontrol sisteminin tasarımı süreci de bu problem göz
önünde bulundurularak şekillendirilmelidir. Bu çalışmada iki farklı tasarım yöntemi ele
alınmış ve birbirlerine göre üstünlükleri kıyaslanmıştır. Bunu yapabilmek için, iki yöntem
de kullanarak birer kontrolcü tasarlanmış ve bozucu reddetme kabiliyetleri büyük oranda
tasarım ölçütü olarak kabul edilmiştir. Daha sonra, tasarlanan kontrolcülerin yatarak
dönme uçuşu performansları 6 serbestlik dereceli simülasyon ortamında test edilmiş ve
birbirlerine göre güçlü ve zayıf oldukları yönler incelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-10-13T06:49:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |