dc.contributor.advisor | Aldemir, Alper | |
dc.contributor.author | Alankus, Muhammed | |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T06:26:12Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-08-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25422 | |
dc.description.abstract | Masonry structures have been used throughout human history, and they have an important place in the history of construction. The masonry structures are safe, sustainable, environment friendly, and they can be produced with minimum energy. These structures were built with various construction methods and materials in different communities or regions. Therefore, the materials used in masonry structures are very different, and masonry structures have many different mechanical properties due to various materials. In this case, the classification of masonry structures in modeling and analyzing is challenging. Developing technological devices and innovative ideas in the field of construction led to a more detailed investigation of the masonry walls. As a result, several models for assessing the performance of masonry buildings are developed.
In this study, masonry walls with the finite element method were analyzed to understand on the in-plane behavior of unreinforced masonry walls with different openings. The size and position of openings in unreinforced masonry walls can have an impact on failure mechanisms and capacities of walls. Therefore, the aim of this study is to determine the impact of openings in the capacities of masonry walls. First of all, the geometry of numerical models was created utilizing data from existing masonry structures. In ANSYS, the mechanical properties of the materials in unreinforced masonry walls are defined, and the element used for modeling is determined. Then, the modeling techniques for masonry walls are selected. The macro modeling method is used in all of the numerical models. After determining the loading and boundary conditions, analyzes are performed. All numerical models are evaluated based on the boundary conditions of the walls in seismic design category 1 in TEC 2018. The length of openings and piers is evaluated based on the relationship between the location and percentage of openings and the wall capacity. The lengths or percentages were proposed to increase the safety of masonry structures under the effect of seismic loads. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Unreinforced masonry walls | tr_TR |
dc.subject | In-plane behavior | tr_TR |
dc.subject | Finite element methods with modelling | tr_TR |
dc.subject | Masonry walls with openings | tr_TR |
dc.subject | Failure patterns | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İnşaat mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Determınatıon Of Capacıty Reductıon Due To Openıngs In Masonry Walls | tr_en |
dc.title.alternative | Yığma Yapılarda Açıklıklardan Dolayı Kapasitede Azalmanın Belirlenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnsanlık tarihi boyunca kullanılan ve kullanılmaya devam edilen yığma yapılar, yapı tarihinde önemli bir yer tutmaktadırlar. Güvenli, sürdürülebilir, çevre dostu olmaları ve minimum enerjiyle üretilebilmeleri yığma yapıların önemini gün geçtikçe arttırmaktadır. Yığma yapılar tarih boyunca farklı topluluklarda ya da bölgelerde farklı inşa yöntemleriyle yapılmışlardır. Bundan dolayı, yığma yapıları oluşturan malzemeler çeşitlidir ve farklı mekanik özelliklere sahiplerdir. Gelişen teknolojik aygıtlar ve inşaat alanındaki yenilikçi fikirler yığma yapıların daha detaylı incelenebilmesine olanak sağlamıştır. Bunun sonucunda yığma yapıların performansını değerlendiren birçok model geliştirilmiştir.
Bu çalışma da mevcut yığma yapıların, taşıyıcı sistemi olan duvarları daha iyi analiz edebilmek ve yeni yapıların daha güvenli ve depreme karşı yüksek performanslı sisteme sahip olmaları için yapılarda mevcut olan çeşitli açıklıkların taşıyıcı sistem üzerindeki etkisi sonlu elemanlar yöntemiyle modellemesi yapılarak düzlem içi yüklemede davranışları incelenmiştir. Donatısız yığma duvarlarda, açıklıkların büyüklüğünün ve konumunun duvarların kapasitelerinde ve hasar modlarında önemli etkisisi vardır. Bu yüzden, bu çalışmanın hedefi yığma duvarların kapasitelerinde açıklık etkisini belirlemektir. İlk olarak, mevcut yığma yapılardan veriler elde edilmiş ve nümerik modellerin geometrileri oluşturulmuştur. Ansys’te, donatısız yığma duvarlarda kullanılan malzemelerin mekanik özellikleri tanımlanmış ve modelleme de kullanılan eleman tipi belirlenmiştir. Modelleme tekniği seçilmiştir. Tüm modellemeler makro modelleme tekniği ile modellenmiştir. Yükleme ve sınır şartları belirlendikten sonra, modellerin analizi yapılmıştır. Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 2018’e göre tasarım deprem sınıfı 1’ de yer alan duvarlarda belirtilen sınır şartları esas alınarak duvarlar değerlendirilmiştir. Duvar kapasitesiyle, açıklıkların konumu ve yüzdesi arasındaki ilişki esas alınarak açıklıkların ve sütunların uzunlukları değerlendirilmiştir. Sismik yüklerin etkisi altında yığma yapıların güvenliğini artırmak için sütun ve açıklıklarda uzunluk ve miktar önerilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İnşaat Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-10-13T06:26:12Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |