dc.contributor.advisor | Bumin, Gonca | |
dc.contributor.author | Dursun, Esra Leman | |
dc.date.accessioned | 2021-10-07T06:11:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-09-15 | |
dc.identifier.citation | DURSUN, E. L., Organik Asidemisi olan Çocuklarda Günlük Aktivite Performansına Yönelik Bilişsel Oryantasyon (GAPBO) Yaklaşımının Günlük Yaşam Aktiviteleri, Yaşam Kalitesi ve Katılım Üzerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2021 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25410 | |
dc.description.abstract | 34 children diagnosed with organic acidemia were included in the study. 17 randomized children received a home program, while the other 17 were applied the CO-OP approach additionally through the videoconferencing method, twice a week for five weeks. Children were evaluated with the Canadian
Occupational Performance Measure (COPM) for occupational performance and satisfaction levels, with the Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) for their functional status, with the Child and Adolescent Scale of Participation (CASP) for their social participation, with the Kid-KINDL Quality of Life Questionnaire for Children for quality of life, with the Assistance to Participate Scale (APS) for parental assistance to participation. In conclusion, improvements were observed in occupational performance and satisfaction levels (p=0.001), functional skills on the activities of daily living (p=0.001), participation (p=0.001), and quality of life (p=0.001) in the CO-OP group. In addition, a decrease was found in parental
assistance to participation (p<0.05). In the control group, an increase was observed in occupational performance (p=0.011), caregiver-assisted total score (p=0.032), quality of life; family (p=0.025), school (p=0.034), total score (p=0.013), while there is no significant differences in children's occupational satisfaction, sub-parameters of functional skills, participation, sub-parameters of quality of life, and assistance to participation. In line with these findings, CO-OP is an approach that has positive
effects on activities of daily living, quality of life and participation in children with organic acidemia. occupational therapy interventions in the treatment of children with organic acidemia and the inclusion of the CO-OP approach among these interventions are assessed to be beneficial. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | organik asidemi | tr_TR |
dc.subject | bilişsel oryantasyon | tr_TR |
dc.subject | telerehabilitasyon | tr_TR |
dc.subject | katılım | tr_TR |
dc.subject | yaşam kalitesi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Sistemik hastalıklar. Metabolik hastalıklar. Çevresel kökene bağlı gelişen hastalıklar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Pediatri | tr_TR |
dc.title | Organik Asidemisi Olan Çocuklarda Günlük Aktivite Performansına Yönelik Bilişsel Oryantasyon (Gapbo) Yaklaşımının Günlük Yaşam Aktiviteleri, Yaşam Kalitesi ve Katılım Üzerine Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, organik asidemisi olan çocuklarda telerehabilitasyon yöntemi ile uygulanan Günlük Aktivite Performansına Yönelik Bilişsel Oryantasyon (GAPBO) yaklaşımının günlük yaşam aktiviteleri, yaşam kalitesi ve katılım üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya organik asidemi tanısı alan 34 çocuk dahil edildi. Randomize olarak 17 çocuk ev programı alırken, diğer 17’sine ek olarak GAPBO yaklaşımı video konferans yöntemi ile haftada 2 kez 5 hafta boyunca uygulandı. Çocuklar, aktivite performans ve memnuniyet düzeyleri için Kanada Aktivite Performans Ölçeği (KAPÖ) ile, fonksiyonel durumları için Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE) ile, toplumsal katılımları için Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi (ÇAKA) ile, yaşam kaliteleri için Kid-KINDL Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği ile, katılıma olan ebeveyn yardımı için de Katılıma Yardım Ölçeği ile değerlendirildi. Sonuç olarak, GAPBO grubunda aktivite performans ve memnuniyet düzeylerinde (p=0,001), günlük yaşam aktivitelerindeki fonksiyonel becerilerinde (p=0,001), katılımlarında (p=0,001) ve yaşam kalitelerinde (p=0,001), iyileşme görüldü. Ayrıca katılıma olan ebeveyn yardımında azalma tespit edildi (p<0,05). Kontrol grubunda aktivite performansında (p=0,011), bakıcı yardımlı toplam puan (p=0,032), yaşam kalitesinde aile (p=0,025), okul (p=0,034), toplam puan (p=0,013) artış görülürken, çocukların aktivite memnuniyeti, fonksiyonel
becerilerin alt parametreleri, katılımda, yaşam kalitesinin alt parametrelerinde ve katılıma yardımda anlamlı farklılık yoktur (p>0,05). Bu bulgular doğrultusunda, GAPBO yaklaşımı organik asidemili çocuklarda günlük yaşam aktiviteleri, yaşam kalitesi ve katılım üzerinde olumlu etkileri olan bir yaklaşımdır. Organik asidemili çocukların tedavisine ergoterapi müdahaleleri ve bu müdahaleler içerisinde GAPBO yaklaşımının dahil edilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Ergoterapi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-10-07T06:11:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | workingPaper | tr_TR |