Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Abide
dc.contributor.authorBagatur, Ögeday
dc.date.accessioned2021-09-29T10:59:14Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-09-21
dc.identifier.citationBAGATUR, Ö. (2021). Türk Tiyatrosunda Varoluşçuluk. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25390
dc.description.abstractBAGATUR, Ögeday. Existentialism in Turkish Theater, Master Thesis, Ankara, 2021. The first effects of existentialism in Turkish literature began with the publication of articles introducing the trend in newspapers and magazines in the 1950s. Existentialism is not with scientific writing as in other philosophical movements; It has emerged with literary text types. Therefore, the relationship that existentialism has established with literature is stronger than other philosophical movements. Its influence in our literature has increased especially in the 1960s and 1970s, and it continues today. In our study, we tried to show that the existentialism movement, which has an effect especially in literary genres such as story, novel and poetry, has an effect on the works written in the theater genre by the writers who consciously prefer this trend in other text types. Alienation, loneliness, suicide, which are the basic topics of existentialism, and the effects of modern life on human beings appear as the main subject and theme in the texts we have examined. The basic values of existentialism appear in the theater texts written, in the dialogues of the text heroes by using the possibilities of the theater genre, in the explanatory sections where the moods of the heroes are told, and in the decoration arrangements. In the first part of the thesis, after focusing on how the existentialist movement emerged in Turkish literature and how its effects occurred, it was tried to show the effects of Bilge Karasu, Güner Sümer and Oğuz Atay on their theater genre works. The primary sources in our study are the printed theater texts of the authors. Based on these texts, the effects of existentialism in our theater have been tried to be determined. Key Words Bilge Karasu, Güner Sümer, Oğuz Atay, theater, existentialism.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTiyatrotr_TR
dc.subjectVaroluşçuluk
dc.subjectGüner Sümer
dc.subjectOğuz Atay
dc.subject.lcshTürk dili ve edebiyatıtr_TR
dc.titleTürk Tiyatrosunda Varoluşçuluktr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBAGATUR, Ögeday. Türk Tiyatrosunda Varoluşçuluk, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2021. Türk edebiyatında varoluşçuluğun ilk etkileri 1950’li yıllarda akımı tanıtıcı yazıların gazete ve dergilerde yayımlanmasıyla başlamıştır. Varoluşçuluk akımı, diğer felsefe akımlarında olduğu gibi bilimsel yazı türleriyle değil; edebî metin türleriyle ortaya çıkmıştır. Bu yüzden de varoluşçuluk akımının edebiyatla kurmuş olduğu ilişki diğer felsefe akımlarına göre daha kuvvetlidir. Edebiyatımızda özellikle 1960 ve 1970’li yıllarda etkisi artarak günümüzde de devam etmektedir. Çalışmamızda özellikle hikâye, roman ve şiir gibi edebî türlerde etkisi görülen varoluşçuluk akımının, diğer yazmış oldukları metin türlerinde bu akımı bilinçli olarak tercih eden yazarların tiyatro türünde yazmış oldukları eserlerde de etkisinin olduğu gösterilmektir. Varoluşçuluk akımının temel konuları olan yabancılaşma, yalnızlık, intihar, modern yaşamın insan üzerindeki etkileri incelemiş olduğumuz metinlerde ana konu ve tem olarak karşımıza çıkmaktadır. Varoluşçuluğun temel değerleri yazılmış olan tiyatro metinlerinde, tiyatronun türünün olanakları kullanılarak metin kahramanlarının diyaloglarında, kahramanların ruh hallerinin anlatıldığı açıklayıcı bölümlerde ve dekor düzenlenmelerinde karşımıza çıkmaktadır. Tez çalışmasının ilk bölümünde Türk edebiyatında varoluşçuluk akımının nasıl ortaya çıktığı ve etkilerinin nasıl oluştuğu üzerinde durulduktan sonra Bilge Karasu, Güner Sümer ve Oğuz Atay’ın tiyatro türünde yazmış oldukları eserlerindeki etkileri gösterilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızdaki birincil kaynaklar yazarların basılı olan tiyatro metinleridir. Bu metinlerden hareketle tiyatromuzda varoluşçuluk akımının etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Anahtar Sözcükler Bilge Karasu, Güner Sümer, Oğuz Atay, tiyatro, varoluşçuluk.tr_TR
dc.contributor.departmentTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-09-29T10:59:14Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster