dc.contributor.advisor | Sözen Şahne, Bilge | |
dc.contributor.author | Azak Sungur, Sevil | |
dc.date.accessioned | 2021-09-23T14:07:18Z | |
dc.date.issued | 2021-09-23 | |
dc.date.submitted | 2021-09-06 | |
dc.identifier.citation | Azak Sungur, S., Türkiye’de Faaliyet Gösteren İlaç Firmalarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Eczacılık İşletmeciliği ve Mevzuatı Programı, Doktora Tezi, Ankara, 2021. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25363 | |
dc.description.abstract | Corporate Social
Responsibility (CSR) is defined as companies voluntarily taking an active role with
their own resources in solving social, economic and environmental problems of the
society wherein they operate and contribute to increasing the level of social welfare.
This research has been conducted in order to reveal the current situation of CSR
practices in the pharmaceutical industry, which has strategic importance on a global
scale and has high expectations to increase the quality of life by improving public
health. In this study, a survey conducted on the pharmaceutical companies operating
in Turkey that are members of IEIS, TISD and AIFD. 60 companies participated in the
study. In this context, the findings were revealed by analyzing the collected data
statistically, and initial hypotheses were tested. It was determined that 83.33% of the
pharmaceutical companies participating in the study carried out CSR projects between
2009 and 2019, and there was no statistically significant difference in the number of
CSR projects they carried out according to the type of their products in the market
and whether the companies were domestic or multinational. It has been determined
that there is a statistically significant difference in the number of CSR projects carried
out by pharmaceutical companies by years. It has been detected that companies with a
corporate communication department have more CSR projects. It has been understood
that the most CSR projects carried out in the fields of philanthropy and health, whereas
the least number of studies are in the field of sports. With this study, the overall
situation of the CSR practices of pharmaceutical companies in Turkey was revealed.
In addition, suggestions were made to raise awareness about CSR studies in the sector
and disseminate good practice examples. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | İlaç endüstrisi | tr_TR |
dc.subject | Sosyal sorumluluk | tr_TR |
dc.subject | Sorumluluk | tr_TR |
dc.subject | Sosyal | tr_TR |
dc.subject | Türkiye | tr_TR |
dc.title | Türkiye’de Faaliyet Gösteren İlaç Firmalarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS), firmaların gönüllülük esasına
dayalı olarak kendi kaynakları ile içinde bulundukları toplumun sosyal, ekonomik ve
çevresel sorunlarının çözümünde etkin rol almaları ve toplumsal refah düzeyinin
arttırılmasına katkı sağlamaları olarak tanımlanmaktadır. Küresel boyutta stratejik
önemi bulunan ve toplum sağlığının geliştirilerek yaşam kalitesinin arttırılmasına
ilişkin beklentilerin yüksek olduğu ilaç sektöründeki KSS uygulamalarının mevcut
durumunu ortaya koymak amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada,
Türkiye’de faaliyet gösteren ilaç firmalarından İEİS, TİSD ve AİFD’ye üye olan
firmalara anket uygulanmıştır. Çalışmaya 60 firma tarafından katılım sağlanmıştır. Bu
kapsamda toplanan veriler istatistiksel olarak analiz edilerek, bulgular ortaya
konulmuş, başlangıçta oluşturulan hipotezler sınanmıştır. Çalışmaya katılan ilaç
firmalarının %83,33’ünün 2009-2019 yılları arasında KSS projesi yürüttüğü,
firmaların yerli ya da çok uluslu olmalarına ve piyasadaki ürün gruplarına göre
yürüttükleri KSS proje sayısında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadığı
belirlenmiştir. İlaç firmalarınca yürütülen KSS proje sayılarında yıllara göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunduğu saptanmıştır. Kurumsal iletişim
departmanı bulunan firmaların KSS proje sayılarının daha fazla olduğu belirlenmiştir.
Firmalar tarafından en fazla hayırseverlik ve sağlık alanlarında; en az sayıda spor
alanında KSS projesi yürütüldüğü anlaşılmıştır. Bu çalışma ile Türkiye’deki ilaç
firmalarının KSS uygulamalarına ilişkin genel durum ortaya konulmuştur. Ayrıca,
sektörde KSS çalışmalarına yönelik farkındalığın arttırılmasına ve iyi uygulama
örneklerinin yaygınlaştırılmasına katkı sağlayacağı düşünülen önerilerde
bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eczacılık İşletmeciliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-09-23T14:07:18Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |