Özet
This research; It aims to examine the individual problematic, which has brought many debates from the past to the present, with various indicators acquired from different periods and disciplines of art history (painting, sculpture, photography, cinema, installation). Since art is open to interpretation by its nature and to strengthen this interpretation, the object factor has also been added to the artistic creation. Therefore, these two concepts (individual and object) formed the main title and body of the thesis. At the beginning of the study, considering the concepts of individual and object separately, their meanings with anecdotes obtained from various thinkers; The process from ancient Greek civilization to Modernism has been tried to be explored. In the next stage, the figures included in the works created within the plastic / visual arts were tried to be treated as "individuals representing the age in which they lived". Because it is known that the subject that constitutes the art and the images within the art also have signs reflecting their own age.
It has been attempted to answer many questions such as how the desire for the individual between the periods of Renaissance and Romanticism was transformed into another emotional state, especially in today's world, in the twentieth century and beyond, and how it was directed to other pursuits.
Although the individual is thought to be in a structure that is taken under protection and shaped by written indicators (the laws in the legal system regarding the individual), in fact, this result has been reached with the researches and the arguments made by various thinkers that the unwritten culture has a greater effect. In spite of this, it is possible to see various handicaps in modernism trying to create a new cultural construction, which aim to uniformize and simplify the individual. In addition, concepts such as individuality, objectification, status, existence and identity that emerged with the concept of individual were also addressed. The reflections of these concepts in the art environment have been handled and interpreted.
In the framework of visual arts, the object factor was used to get to know the individual, understand and interpret their mood. The representativeness of the objects has been greatly utilized, the position of the individual in the world of objects has also been tried to be questioned, and applications have been carried out in different techniques in this context.
Künye
Adorno, T., & Horkheimer, M. (1989). Dialectic of Enlightenment. Londra: Verso.
Ağaoğulları, M. A. (1989). Eski Yunan’da Siyaset Felsefesi. Ankara: V Yayınları.
Ağaoğulları, M. A. (1994). Kent Devletinden İmparatorluğa. Ankara: İmge Yayınevi.
Alpkaya, G. (2000). İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, İnsan Hakları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Alpman, M. (1993). Plastik Sanatlarda Estetik Yaklaşımlar ve Analitik Değerlendirmede Yapısalcılık. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Altuğ, T. (1989). Kant Estetiği. İstanbul: Payel Yayınevi.
Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Batur, E. (1997). Modernizmin Serüveni. İstanbul: Yapı kredi yayınları.
Baudelaire, C. (2003). Modern Hayatın Ressamı. (A. Berkay, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
Benson, T. (1987). Raoul Hausmann and Berlin Dada. Amerika Birleşik Devletleri: University of Iowa.
Berger, J. (1995). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Bolay, S. (2013). Romantizm, Felsefe Doktorinleri ve Terimler Sözlüğü. Ankara: Nobel Yayınları.
Bolay, S. H. (2009). Romantizm, Felsefe Doktorinleri ve Terimler Sözlüğü. Ankara: Nobel Yayınları.
Bozkurt, N. (1989). Hegel. İstanbul: Payel Yayınevi.
Burns, J. (1998). Histoire de la Pensée Politique Médiévale. Paris: PUF.
Claudon, F. (1994). Romantizm Sanat Ansiklopedisi. (Ö. İnce, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
Delclaux, M.-P. (2006). Anıtlar, Heykelin Büyük Ustası Rodin İstanbul’da,. (S. Rıfat, Dü.) Sakıp Sabancı Müzesi Sergi Kataloğu, 126.
Dellaloğlu, B. (1995). Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum. istanbul: Bağlam Yayınları.
Denkel, A. (2008). Nesne ve Öznellik. (A. K. Celal, Çev.) İstanbul: Ufuk Matbaa.
dictionary cambridge. (2021, 01 07). dictionary.cambridge.org: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/individual adresinden alındı
Farago, F. (2006). Sanat. (Ö. Doğan, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Gemalmaz, M. S. (1997). Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş. istanbul: Beta Yayım Dağıtım A:Ş.
Giddens, A. (2014). Modernite ve Bireysellik-Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
Gierke, O. (2000). Orta Çağ’da Siyasi Kuramlar: Devlet ve Hukuk. (C. B. Akal, Dü., O. Akbulut, & E. Zeybekoğlu, Çev.)
Gombrich, , E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. (E. Erduran, & Ö. Erduran, Çev.) Ankara: Remzi Kitabevi.
Göçer, M. (2009). İnsan Haklarının Korunması ve Birleşmiş Milletler. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım.
Gökberk, M. (1997). Felsefe Tarihi. Ankara. Ankara: Remzi Kitabevi.
Hançerlioğlu, O. (2016). Felsefe Sözlğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Kant, I. (2008). Arı Usun Eleştirisi- Kritik Der Reinen Vernunft 1781/1787. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi.
Kaplanoğlu, L. (2008, Mart). 20. Yüzyılın Başında, Sanatçı, Sanat Eseri ve Sanat Nesnesinin Başkalaşımı. Artist Modern, 12-13.
Kuspit, D. (2006). Sanatın Sonu. (Y. Tezgiden, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Lavergne, B. (1959). Lavergne, Bernard. (1959). Individualisme Contre Autoritarisme. Paris: PUF. Paris: PUF.
Müller-Westermann, İ. (2005). Munch By Himself. london, Munich, New York: Royal Academy of Arts Press.
Öndin, N. (2019). Modern Sanat. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Pamuk, O. (2021, 02 19). Masumiyet Müze Manifestosu. Masumiyetmüzesi.org: https://tr.masumiyetmuzesi.org/page/manifesto adresinden alındı
Schwarz, A. (1965). Roma Hukuku Dersleri . (T. Rado, Çev.) İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı - Bir Kültür Tarihi. (İ. Türkmen , Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Sombart, W. (2008). Burjuva: Modern Ekonomi Dönemine Ait İnsanın Ahlaki ve Entelektüel Tarihine Katkı. (O. Adanır, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Sözer, Ö. (1973). Edmund Husserl’de Duyusallık ve Kendinde Nesne Sorunu. Doktora Tezi. İstanbul.
Tan, K. (2020, 05 18). Romantizm Akımı. Kolay Edebiyat: https://www.kolayedebiyat.com/romantizm-akimi.html adresinden alındı
TDK Sözlük. (2020, 09 12). sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr/Birey adresinden alındı
Thomson, G. (1997). İlk Filozoflar. (M. H. Doğan, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.
Tunalı, İ. (2008). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Üskül, Z. Ö. (2003). Bireyciliğe Tarihsel Bakış. İstanbul: Bike Yayıncılık.
Üskül, Z. Ö., & Karaman, B. (2006). Roma İmparatorluğu ve Roma Hukukunda Ailenin Toplumsal Temelleri. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 11 10, 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/97872 adresinden alındı
Wilde, O. (2016). Sosyalizm ve İnsan Ruhu. (F. Özgüven, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Yalın, A. (2021, 05 13). Romantizm. politikyol.com: https://www.politikyol.com/romantizm/ adresinden alındı
Yetkin, K. S. (1942). Estetik Dersleri. Ankara: İdeal Matbaa.
Yıldırım, Ö. (2021, 04 10). Fenomenolojik Yöntemin Keşfi. Felsefe.gen.tr: https://www.felsefe.gen.tr/fenomenolojik-yontemin-kesfi/ adresinden alındı
Yılmaz, A. N. (2020). Sanat Tarih Estetik - Kesişen Denemeler. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yılmaz, N. (2021, 01 24). Francis Bacon ve Korkuların Alegorisi. Lebriz.com: http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR§ionID=0&articleID=744&bhcp=1 adresinden alındı
Zizek, S. (2014). Sanat: Konuşan Kafalar. (M. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Encore Yayınları.