Show simple item record

dc.contributor.advisorKavak, Bahtışentr_TR
dc.contributor.authorErmeç Sertoğlu, Ayşegültr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T07:27:41Z
dc.date.available2015-10-15T07:27:41Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/2438
dc.description.abstractThe purpose of this study is to improve the existing stimuli-based consumer confusion scales to include confusion that stems from personal characteristics and situational factors.Focus group interviews are carried out in order to indentify the items that will be used in the scale, as well as literature review. To simplify the questionnaire, including items that have face and content validity, a pilot study is held and the EFA has been performed to determine the items that will be deleted. In the main survey, the simplified questionnaire is administered to consumers and collected data were analysed, again, by EFA and the items in the scale loaded on four factors. These factors are named as; confusion by the existence-opinions of others, confusion by personal characteristics, price confusion and product confusion.CFA has been performed to test the reliability and validity of the proposed model. As a result, the first two dimenions are found to be as main indicators of consumer confusion.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectConsumer confusiontr_TR
dc.titleKarar Verme Sürecinde Tüketici Karmaşası (Kaosu): Ölçek Geliştirmetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.callno2014/1318tr_TR
dc.contributor.departmentoldİşletmetr_TR
dc.description.ozetBu çalışma tüketici karmaşasını ölçmek için geliştiren uyaran odaklı ölçeklerin, kişisel özellikler ve durumsal faktörlerden kaynaklanan karmaşayı da içerecek şekilde genişletilmesi için gerçekleştirilmiştir.İfadelerin oluşturulması için literatür taraması ve odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Görünüş ve içerik geçerliliği sağlanmış ifadelerden oluşturulan ilk soru kağıdı ile pilot uygulama yapılmış, silinecek ifadeleri belirlemek için KFA gerçekleştirilmiştir.Sadeleştirilen ölçekle asıl uygulama tüketiciler üzerinde gerçekleştirilmiş olup, uygulamanın verileri kullanılarak KFA tekrarlanmış, ifadelerin dört boyutta toplandığı tespit edilmiştir. Boyutlar; babaşkalarının varlığı-düşünceleri ile ilgili karmaşa, kişisel özelliklerden kaynaklanan karmaşa, fiyat karmaşası ve ürün karmaşası olarak isimlendirilmiştir.Ölçeğin güvenilirlik ve geçerliliğinin test edilmesi için DFA yapılmıştır. Sonuçta, ilk iki boyutun diğerlerinden daha belirgin birer karmaşa unsuru olduğu belirlenmiştir.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record