dc.contributor.advisor | Yasa Yaman, Zeynep | |
dc.contributor.author | Atmaca, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2021-05-25T12:51:54Z | |
dc.date.issued | 2021-05-25 | |
dc.date.submitted | 2021-04-22 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23690 | |
dc.description.abstract | In this study, a selection was made from art galleries that continued their activities in Ankara
between 1970 -1990 and the selected galleries were examined within the scope of the political,
social, and cultural conditions of the period.
After being declared the capital city in 1923, Ankara was planned and built to be a culture and art
city of the Republic of Turkey in the middle of Anatolia, instead of Istanbul, the capital of the
Ottoman Empire. The exhibition activities, which were carried out under the auspices of the
government until the 1950s, Turkish Hearths, community centers, the teachers and artists of the
Istanbul State Academy of Arts, and with the start of education of the Gazi Education Institute’s
Art Department in 1932, the teachers and students of this school were also influential in Ankara’s
art life.
During the Democratic Party, which came to power in 1950, economic policies were prioritized
over the culture and art policies of the Early Republican Period, and the first private gallery and
foreign cultural center exhibitions started as of this date.
The discourses of equality and freedom reflected on the art scene in the 1960s and 1970s, which
passed with revolutions and political conflicts. Art galleries of Ankara in 1970s, whose number
has increased gradually, have been places to internalize art and acquire the culture of owning
artworks.
The military coup of September 12, 1980 interrupted the democratic process. In this period,
people equipped with popular culture started to see art as a class image object and showed great
interest in art spaces. Hereby, the high demand for art in the 1980s caused an increase in the
number of galleries in Ankara. This situation lasted for a short time due to the economic crises
experienced towards the end of the 1980s. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Sanat Galerileri | tr_TR |
dc.subject | Ankara | |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | Sanatçı | |
dc.subject | Sergi | |
dc.subject | Koleksiyoner | |
dc.subject.lcsh | Genel olarak sanat | tr_TR |
dc.title | Ankara Sanat Galeri'nden Bir Seçki (1970-1990) | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, 1970-1990 yılları arasında Ankara’da faaliyetlerini sürdürmüş sanat
galerilerinden bir seçki yapılmış ve seçilen galeriler dönemin siyasi, sosyal ve kültürel
koşulları kapsamında incelenmiştir.
1923 yılında başkent ilan edildikten sonra Ankara’nın da Osmanlı devletinin payitahtı
İstanbul karşısında Anadolu’nun ortasındaki Türkiye Cumhuriyeti’nin bir kültür ve sanat
şehri olması planlanmış ve inşa edilmiştir. 1950’li yıllara kadar devletin himayesinde
sürdürülen sergi etkinlikleri, Türk Ocakları, Halkevleri, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar
Akademisi hocaları, sanatçıları ve 1932’de Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nün
eğitime başlamasıyla bu okulun da hocaları ve öğrencileri Ankara’nın sanat yaşamında
etkili olmuştur.
!950’de iktidara geçen Demokrat Parti döneminde Erken Cumhuriyet Dönemi’nin kültür
ve sanat politikaları yerine ekonomi politikaları öncelikli olmuş, ilk özel galeri, yabancı
kütür merkezleri sergileri de bu tarihten itibaren başlamıştır.
İhtilallerle, siyasi çatışmalarla geçen 1960-70’li yıllarda eşitlik, özgürlük söylemleri
sanat ortamına da yansımıştır. 1970’li yıllarda sayıları giderek artan Ankara sanat
galerileri, sanatı içselleştirme ve sanat yapıtlarına sahip olma kültürünü edinme mekanları
olmuştur.
12 Eylül 1980 askeri darbesi ülkedeki demokratik süreci sekteye uğratmıştır. Bu dönemin
popüler kültürle donatılmış insanları sanatı bir sınıfsal imaj objesi olarak görmüş, sanat
mekanlarına yoğun ilgi göstermişlerdir. Böylelikle 1980’li yılların yüksek sanat talebi
Ankaralı galeri sayısında da artışa neden olmuştur. Bu yükseliş yaşanan ekonomik krizler
nedeniyle kısa sürmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-05-25T12:51:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |