Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBaşlamışlı, Selahattin Çağlar
dc.contributor.authorTarhan, Ahmet
dc.date.accessioned2021-03-03T13:11:23Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-01-28
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/23511
dc.description.abstractIn this thesis, the lateral dynamics of the three-wheeled hybrid vehicle were evaluated. Mechanical components and moving parts such as the vehicle chassis, suspensions, steering system, and tires are modeled on Adams/Car software. On the other hand, powertrain components such as ICE, electric motors, generators, transmissions, batteries, and controllers such as Energy Management System, Speed Controller and Direct Yaw Controller are modeled in MATLAB/Simulink software. The energy management system is designed according to the maximum SoC strategy and the direct yaw controller with torque vectoring and active braking is designed according to the LQR control strategy. Then, detailed system analyses were performed with the co-simulation technique. The effects of speed, acceleration, battery level, friction coefficient and torque transfer resulting from mode change on lateral dynamics have been investigated and the performance of the yaw controller has been observed against these effects.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectTorque vectoringtr_TR
dc.subjectHybrid vehicletr_TR
dc.subjectThree wheeled vehicletr_TR
dc.subjectMultibody dynamicstr_TR
dc.subjectCo-simulationtr_TR
dc.subject.lcshMakina mühendisliğitr_TR
dc.titleYaw Dynamics Control of Three Wheeled Hybrid Vehicle by Torque Vectoringtr_TR
dc.title.alternativeÜç Tekerli Hibrit Aracın Tork Aktarımı ile Doğrultu Kontrolü
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSunulan tez kapsamında üç tekerlekli hibrit aracın yanal dinamikleri incelenmiştir. Şasi, süspansiyon, direksiyon sistemi ve tekerlekler gibi mekanik ve hareketli parçalar Adams/Car yazılımında modellenmiştir. Diğer yandan İYM, elektrik motorları, şanzıman, batarya gibi güç üretme ve aktarma aksamı ile enerji yönetim sistemi, hız kontrolcüsü ve doğrultu kontrolcüsü MATLAB/Simulink yazılımı ile modellenmiştir. Enerji yönetim sistemi maksimum batarya stratejisi ile doğrultu kontrolcüsü ise LQR control stratejisi ile tasarlanmıştı. Ardından eş benzetim tekniği ile detaylı benzetim çalışmaları gerçekleştirilmiş ve araç hızının, ivmelenmenin, batarya seviyesinin, sürtünme katsayısının ve hibrit aracın mod değişimlerinden kaynaklanan tork transferinin yanal dinamiklere etkisi incelenmiş, bu etkiler altında doğrultu kontrolcüsünün performansı izlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-03-03T13:11:23Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster