Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKaplan, Ayten
dc.contributor.authorKıran, İzanrüba
dc.date.accessioned2020-10-01T06:44:18Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-09-01
dc.identifier.citationKAYNAKLAR Ağız Kopuzu Nedir?. Erişim: 13.01.2020. (http://sadecemuzik.info/agiz-kopuzu-nedir/) Akalın, Mehmet. (1984). “Böğrüdelik Tatar Ağzı” Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türklük Araştırmaları Dergisi, Sayı 1, ss 55-150. Aluç, Ümmügülsüm. (2019). Tatar ve Başkurt Destanlarında Kadın. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı. Afyonkarahisar. Alptekin, Cahit. (2009). Ülkemizdeki Tatarlar ve Kökenleri. Erişim: 15.12.2019. https://cahitalptekin.wordpress.com/2009/07/23/ulkemizdeki-tatarlar-ve-kokenleri/ Behçet Kılınç ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü. Behçet Kılınç ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Beyhan Uğuz ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü. Cihanbeyli Belediyesi. Erişim: 01.03.2020. http://www.cihanbeyli.bel.tr/chbbld/yeni/cihanbeyli_Tarihce.asp Çoban Öztürk, Ebru. (2015). “Tarih, Travma ve Kimlik: Ermeni Diasporada Kimlik ve Kimliğin Yeni Nesillere Aktarımı” Ermeni Araştırmaları Dergisi, Sayı 52, ss 141-167. Enise Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Ercüment Yıldırım ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Erdem, Tuğba. (2019). Üçüncü ve Dördüncü Kuşak Göçmenlerdeki Etnik Kimlik Algısı ve Sembolik Etnisite. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 19/1, s. 27-36. Erdener, Yıldıray. (2017). Tarihsel Süreç İçinde Etnomüzikoloji. Erişim: 22.11.2019.http://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/yildiray-erdener/tarihsel-surec-icinde-etnomuzikoloji/1505/ Eriksen, Thomas Hylland. (2002). Etnisite ve Milliyetçilik Antropolojik Bir Bakış. (E. Uşaklı, Çev.). İstanbul: Avesta Basın Yayın. Ersoy, İlhan. (2008). Diaspora ve Kimlik: Eskişehir Ve İstanbul’da Yaşayan Kırım Tatarları’nda Çoklu Kültürel Kimliğin İfade Alanı Olarak “Tepreş”. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Müzikbilimleri Anabilim Dalı. İzmir. Golden, P. B., (2002). Türk Halkları Tarihine Giriş, Çev. Osman KARATAY, Ankara: Ötüken Yayınları. Göher Vural, Feyzan. (2016). İslamiyet’ten Önce Türklerde Kültür ve Müzik Hun, Kök Türk ve Uygur Devletleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Göktepeliler.com. Erişim: 13.01.2020. (https://www.goktepeliler.com/konular/png-mizika-antika-resimleri-arkasi-kesilmis-mizika-resimleri-arkasi-transparan-mizika-resimleri.156211/) Güngör, B., Kalafat, Y. (2011). Türk Kültürlü Halklarda Türk-Tatar Halk İnançları. Ankara: Berikan Yayınevi. Güray, Cenk. (2017). Bin Yılın Mirası Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. İstanbul: Pan Yayıncılık. Güvenç, Rahmi Oruç. (1985). Türklerde ve Dünyada Müzikle Ruhî Tedavinin Tarihçesi ve Günümüzdeki Durumu. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Joldoshov, Altynbek. (2013). Kabilecilik, Bölgecilik ve Etnisite: Kırgız Kimliği Üzerine Çalışmalar. OAKA, 8/15, s. 101-133. Kalkan, Mustafa. (2014). Türk-Moğol Kavimleri Arasında Tatarlar ve Menşei Meselesi. Türk Kültürü, 393, s. 11-18. Kırımlı, Hakan. (1996). Kırım Tatarlarında Milli Kimlik ve Milli Hareketler. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Mirzaoğlu, Fatma Gülay. (2015). Halk Türküleri. Ankara: Akçağ Yayınevi. Muhittin Okutan ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü. Muhittin Okutan ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Murat Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Ocaklı, Arzu. (2003). İdil-Ural Bölgesinden Türkiye’ye Göçler ve Nedenleri (XIX.-XX. yy). Tatarlar ve Tataristan: Dünü, Bugünü, Yarını Sempozyumu, İstanbul. Orhan Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Öğüt, Evrim Hikmet. (2019). Göç, Kültürel Bellek ve Müzik: Geçici ve Yeni Gelen Göçmen Topluluklar Örneği. X. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya. s. 136-141. Öner, Mustafa. (2018). Tatarlarda Milli Kimlik ve Folklor. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 11/24, s. 252-259. Özbek, Hanefi. (2015). Türk Müziği ve Terapideki Yeri: Bilimsel Perspektif. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 34, s 100-103. Özgür, Ülkü. (2001). Pentatonik Müzik ve Dünya Müziğine Etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XIV/ 1, s. 85-92. Rahmetullah Kurtaran ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü. Rahmetullah Kurtaran ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Repertükül. Erişim: 15.07.2020. (https://www.repertukul.com/MUHAMMET-SANCAGI-ALMIS-OTURUR-7) Santur, Meltem Emine. (2004). Evlenme Adetleri. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırma Merkezi. Erişim: 17.04.2020. http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/27.php Saygun, Ahmet Adnan. (1998). Türk Musikisinde Pentatonizm. Halkbilimi Dergisi, Sayı 6 (Yaz), s. 2-10. Sebahattin Orhan ile kişisel görüşme, 2018, Konya. Sebahattin Orhan ile kişisel görüşme, 2020, Konya. Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü. Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü. Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2020, Böğrüdelik Köyü. Şahin, Liaisan. (2008). Tatar-Başkurt İlişkileri: Sorunlar Gerçek mi, Yapay mı?. A. M. Dündar, İ. Kamalov ve A. M. Özyetgin (Haz.). Tarihten Bugüne Başkurtlar Tarih, Dil ve Kültür Üzerine İncelemeler (s. 50-68). İstanbul: Ötüken Neşriyat. Tomilov, N. A. (2013). Batı Sibirya Türkleri. (A. Batur, Çev.). İstanbul: Selenge Yayınları. Topsakal, İlyas. (2017). Sibirya Tarihi. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim: 16.04.2020. https://sozluk.gov.tr/?kelime=temiz%20kalpli TÜMATA. (t..y.). Erişim: 16 Mayıs 2019, https://tumata.com/muzik-terapi/pentatonik-muzik-ve-etkileri/ Yaldız, Fırat. (2013). “Diaspora Kavramı: Tarih, Gelişme ve Tartışmalar” Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 18, s. 289-318. Yeşil, Yılmaz. (2015). “Ağız Kopuzundan Çene Arpına; Türk Enstürmanının İzinde” 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4/12, s. 191-199. Yıldırım, Kürşat. (2012). Tatar Adının Kökeni Üzerine. Türkiyat Mecmuası, s. 171-190. Erişim:09.12.2018. http://www.dergipark.gov.tr/download/article-file/173075 Yılmazkol, Nazmi Oğuz. (2009). Salihli Dombaylı Köyü Geleneklerinde Oyun ve Müzik Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı. İzmir. Zaripova Çetin, Çulpan. (2005). Tatar Türklerinin Düğün Geleneği. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 2/3, s.92-119. Zaripova Çetin, Çulpan. (2008). Tatar Türklerinde Cenaze Merasimleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17/1, s.155-168.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/22844
dc.description.abstractAnatolia territory embraces a lot of ethnic groups. One of these is Tatars. Tatars who spread through the surroundings of Eskişehir, Ankara and Konya are defined with the name of the place where they settled down. Kazan Tatars, Crimean Tatars and Siberia Tatars are the epitomics. The researched Böğrüdelik Tatars decribe themselves as Siberia Tatars. The research about this ethnic group mostly focus on their history and idiom. There aren’t any published or researched sources about the music culture of Tatars who live in Böğrüdelik. Examining the music of a society is important for acquiring ethnomusicologist. Verbal music gives an opportunity to get information about a migrant society such as migration reasons, the life before and after a migration.In this way, life experience of the community members, which cultural factors are prioritized and what factors are transmitted to the next generation can be determined. Böğrüdelik village which is the research sample is in Cihanbeyli district in Konya and it is the only place where Tatars who migrated from Sibiria live. As it is only one sample, it is important for creating data for the ethnomusicology and ethnology work with obtained knowledge. Böğrüdelik Village, which is the research sample, is located in Cihanbeyli district of Konya with in Turkey; the only place where the Tatars found migrating from Siberia. As it is the only sample, the information obtained is important in terms of creating data for ethnomusicology and folklore studies. In this study, which includes the folk tunes called "yır" by the people who lived / lived in Böğrüdelik, to create data in order to contribute to the transmission and continuity of the folk melodies to other generations, to ensure the preservation of the existing melodies and to observe the structure in the migration process by examining the lyrical structure in the past is intended. For this purpose, yırs were compiled, notated, and their melodic-verbal structures were examined. The point reached when the folk melodies of Böğrüdelik are examined; it is that there is a lot of lyric production after immigration, but melody production is more limited. This situation is associated with their need for speech. In this process; audio, written and visual literature review and interview technique were used. It is a descriptive research based on case study model in qualitative research.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherGüzel Sanatlar Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKonyatr_TR
dc.subjectBöğrüdeliktr_TR
dc.subjectYırtr_TR
dc.subjectGöçtr_TR
dc.subjectPentatoniktr_TR
dc.subjectTatartr_TR
dc.subject.lcshMüziktr_TR
dc.titleKonya-Cihanbeyli-Böğrüdelik Tatarları'nın Halk Ezgileritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAnadolu toprakları, birçok etnik gruba barınma hakkı sağlamıştır. Bu etnik gruplardan biri de Tatarlardır. Eskişehir, Ankara, Konya çevrelerinde yayılım gösteren Tatarlar, Anadolu’da, geldikleri yerin ismiyle tanımlanmışlardır. Kazan Tatarları, Kırım Tatarları, Sibirya Tatarları bunlara örnek olarak verilebilir. Araştırma konusu olan Böğrüdelik’te yaşayan Tatarlar, kendilerini Sibirya Tatarı olarak tanımlamaktadır. Bu etnik grup hakkında yapılan araştırmalar, daha çok tarihlerini ve dilini konu almaktadır. Böğrüdelik’te yaşayan Tatarlar’ın müzik kültürleri üzerine yayınlanmış ya da araştırma konusu olmuş bir kaynakla karşılaşılmamıştır. Bir toplumun müziğinin incelenmesi etnomüzikolojik verilere ulaşma açısından önem taşımaktadır. Göçmen bir toplumun, göç nedenlerini, göç öncesi ve sonrası yaşamları hakkında bilgi edinme olanağını sözlü müzik sağlamaktadır. Böylelikle topluluk üyelerinin yaşanmışlıkları ve halen sürdürdükleri yaşamda hangi kültürel öğeleri ön planda tuttuğu ve gelecek kuşaklara aktarılan kültürel unsurların neler olduğu tespit edilebilir. Araştırma örneklemi olan Böğrüdelik Köyü, Konya’nın Cihanbeyli ilçesinde olup; Türkiye sınırları içerisinde, Sibirya’dan göç eden Tatarlar’ın bulunduğu tek yerdir. Tek örnek olması; elde edilen bilgilerin etnomüzikoloji ve halkbilim çalışmalarına veri oluşturması açısından önem taşımaktadır. Böğrüdelik’te yaşamış / yaşamakta olan halkın “yır” adını verdiği halk ezgilerini kapsayan bu çalışmada, halk ezgilerinin diğer kuşaklara aktarımını ve devamlılığını sağlamaya katkıda bulunmak için veri oluşturmak, var olan ezgilerin korunmasını sağlamak ve yırlardaki söz-ezgi yapısının incelenmesiyle, göç sürecindeki yapılanmayı gözlemlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Böğrüdelik Tatar yırları derlenmiş, notaya alınmış ve ezgisel-sözel yapıları incelenmiştir. Böğrüdelik’in halk ezgileri incelendiğinde varılan nokta; göç sonrasında söz üretiminin çok olduğu ancak ezgi üretiminin daha kısıtlı olduğudur. Bu durum da söze olan ihtiyaçlarıyla ilşkilendirilmektedir. Bu süreçte, sesli, yazılı, görsel literatür taraması ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Nitel araştırmalarda örnek olay tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır.tr_TR
dc.contributor.departmentMüzikolojitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2020-10-01T06:44:18Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster