Show simple item record

dc.contributor.advisorAkı, Esra
dc.contributor.authorAygün, Damla
dc.date.accessioned2020-09-10T12:38:08Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-09-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/22637
dc.description.abstractAYGUN, D., Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Questionnaire for Assessing Students' Organizational Abilities, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences, Occupational Therapy Program, Master’s Degree Thesis, Ankara 2020. This study was planned in order to adapt the Questionnaire for Assessing Students' Organizational Abilities (QASOA), which evaluates the organizational abilities of the students, into Turkish and to investigate the validity and reliability of the assessment. Two hundred twenty children between the ages of 9-12 with typical development, their parents and teachers were included in the study. Validity of QASOA was tested with construct and criterion validity methods. A statistically significant difference was found in the construct validity between the groups according to the gender variable of the teacher and parent forms (p<0.05). The criteria for model fit of the questionnaire, whose construct validity was evaluated by confirmatory factor analysis, was examined, and the model fit was found to be sufficient for both forms. Divergent validity of QASOA with DOTCA-Ch was evaluated for criterion validity. A low level and negative significant relationship was found between DOTCA-Ch and teacher form (r=-0.35, p<0.00). No significant relationship was found between DOTCA-Ch and parent form (r=-0.07, p>0.05). The divergent validity of the forms was approved with low or no relationship. The reliability of QASOA was tested by examining its time related equitability and internal consistency. The teacher and parent forms showed a significant positive correlation (p<0.00) and were found to be reliable (ICC coefficient>0.75) in the retest performed 15 days later. Internal consistency was found to be excellent for the teacher form and its sub-components (Cronbach's α>0.90). The internal consistency of the parent form was reliable (Cronbach's α = 0.84), and the sub-component "orientation in time and place" showed an acceptable level of reliability (Cronbach's α=0.67). Spearman-Brown coefficients for QASOA split half reliability were found to be reliable for teacher (0.94) and parent (0.84) forms. As a result, the QASOA Turkish adaptation is a valid and reliable measurement tool for evaluating the organizational abilities of students aged 9-12.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOrganizasyonel becerilertr_TR
dc.subjectGeçerliliktr_TR
dc.subjectGüvenilirliktr_TR
dc.subjectÖğrencitr_TR
dc.titleÖğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi’nin Türkçe Uyarlamasının Geçerlilik Güvenilirlik Çalışmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAYGÜN, D., Öğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi’nin Türkçe Uyarlamasının Geçerlilik Güvenilirlik Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ergoterapi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2020. Bu çalışma, öğrencilerin organizasyonel becerilerini değerlendiren Öğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi’nin (ÖOBDA) Türkçe’ye uyarlanması, geçerlilik ve güvenilirliğinin incelenmesi amacıyla planlandı. Çalışmaya 9-12 yaş arası tipik gelişim gösteren 220 çocuk, aileleri ve öğretmenleri dahil edildi. Anketin geçerliliği yapı ve kriter geçerliliği yöntemi ile değerlendirildi. Öğretmen ve ebeveyn formlarının cinsiyet değişkenine göre gruplar arası yapı geçerliliğinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0,05). Doğrulayıcı faktör analizi yapılarak yapı geçerliliği değerlendirilen anketin model uyumu için ölçütler incelendi ve her iki form için de model uyumu yeterli düzeyde bulundu. ÖOBDA’nın kriter geçerliliği için Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assessment-Children (DOTCA-Ch) ile ıraksak geçerliliği değerlendirildi. DOTCA-Ch ile öğretmen formu arasında düşük düzeyde ve negatif yönde anlamlı ilişki bulundu (r=-0,35, p<0,00). DOTCA-Ch ile ebeveyn formu arasında anlamlı ilişki bulunamadı (r=-0,07, p>0,05). Düşük seviyede ilişki olması ya da ilişki bulunmaması ile formların ıraksak geçerliliği sağlandı. ÖOBDA’nın güvenilirliği zamana göre değişmezliği ve iç tutarlılığı incelenerek değerlendirildi. 15 gün arayla yapılan tekrar test uygulamalarında öğretmen ve ebeveyn formları pozitif yönde anlamlı korelasyon (p<0,00) gösterdi ve iyi derecede güvenilir (ICC katsayısı>0,75) bulundu. Öğretmen formu ve alt alanları için iç tutarlılık mükemmel seviyede bulundu (Cronbach’s α>0,90). Ebeveyn formunun iç tutarlılığı iyi derecede güvenilir (Cronbach’s α=0,84) olup, “zaman ve mekan oryantasyonu” alanı kabul edilebilir derecede (Cronbach’s α=0,67) güvenilirlik gösterdi. ÖOBDA eşdeğer yarılar güvenilirliği için Spearman-Brown katsayıları öğretmen (0,94) ve ebeveyn (0,84) formları için güvenilir olarak bulundu. Sonuç olarak ÖOBDA Türkçe uyarlaması 9-12 yaş arası öğrencilerin organizasyonel becerilerinin değerlendirilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracıdır.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2020-09-10T12:38:08Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record