dc.contributor.advisor | Bilginer, Ozan | |
dc.contributor.author | Emirdağı, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-08-06T06:55:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22536 | |
dc.description.abstract | The aim of the thesis is to investigate the process of the artist’s defining the environment and his/her relationship with the environment through the concept of silhouette, silhouette-human. How a "silhouette" is formed based on the human being matured with the effect of cultural and environmental factors from an individual perspective was addressed in the study. A human being is exposed to negative guidance including political, social and environmental impacts in the situation defined as a transformation into a silhouette. These guidance were explained under the titles of power, place, mass culture, popular culture and migration and defined through the mediation built between the artist and silhouette-human. It has been noted in the study that the notion of silhouette and silhouette-human were encountered when the subject of social and political actors was addressed individually in line with the information acquired through the understanding of an individual art. Silhouettes are a way to express a form between disappearance and rebirth according to the artist. The silhouette believed to lose its connection with human is considered to build an authority apart from human and to provide its own autonomic fiction. The silhouette losing its connection with the objective world is formed of individuals having no emotions, being sleepy, lazy and deprived of being as himself/herself. It was subjected to a series of assessment while defined by the artist. During the evaluation, notions of silhouette, silhouette-human was examined through different meditation including evaluations regarding the point of views of other artists on the active substances which were significant for the creation and the continuity of a silhouette. It was concluded that the way of getting rid of silhouette-human notion defined as a negative condition was to understand the existing current negativity of the individual himself/herself. It is believed that the first action will be realized voluntary upon the comprehension of negativity and this will support getting rid of silhouette bringing the concern and courage. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Silüet | tr_TR |
dc.subject | Silüet-insan | tr_TR |
dc.subject | Yönlendirmeler | tr_TR |
dc.subject | Kimlik | tr_TR |
dc.subject | Gölge | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Resim sanatı | tr_TR |
dc.title | Silüet-İnsan Kavramı Üzerine Görsel ve Yazınsal Araştırmalar | tr_TR |
dc.title.alternative | Vısual and Lıterary Studıes on Sılhouette-Human Notıon | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | , silüet-insan, yönlendirmeler, kimlik, gölge | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, silüet, silüet-insan kavramı üzerinden sanatçının çevreyi ve çevreyle olan ilişkisini tanımlaması sürecini incelemeyi amaçlamaktadır. Tezde bireysel bakış açısına göre kültürel ve çevresel faktörlerin etkisiyle olgunlaşan insandan yola çıkarak “silüet” oluşumunun nasıl gerçekleştiği üzerinde durulmuştur. Silüete dönüşüm olarak nitelendirilen bu durumda insan, siyasal, sosyal ve çevresel etkileri içeren olumsuz yönlendirmelere maruz kalmaktadır. Bu yönlendirmeler tez içerisinde, iktidar, mekân, kitle kültürü, popüler kültür ve göç başlıkları altında açıklanmış ve sanatçının silüet-insan kavramıyla kurduğu dolayım üzerinden tanımlanmıştır. Tez içerisinde, bireysel sanat anlayışı üzerinden edinilen bilgiler doğrultusunda sosyal, politik aktörlerin birey üzerinde uyguladığı yönlendirmeler konusu ile baş başa kalındığında silüet ve silüet-insan kavramı ile yüz yüze kalındığı ileri sürülmektedir. Silüetler; sanatçıya göre yok olma ve yeniden doğma arasında yer alan bir biçimin ifade edilme şeklidir. İnsan ile bağını kopardığı düşünülen silüetin insandan ayrı bir otorite kurduğu ve kendi otonom kurgusunu sağladığı düşünülmektedir. Nesnel dünyayla bağını koparan silüet, kendi gibi olmaktan yoksun, duygusuz, uykulu bir tembellikle kendini boşluğa teslim etmiş insandan oluşmuş ve sanatçı tarafından tanımlanması sırasında bir dizi değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Değerlendirme sırasında, silüetlerin yaratılmasında ve devamlılığında önem arz eden etken maddelerin diğer sanatçıların bakış açıları üzerinden değerlendirmelerine de yer verilerek farklı dolayımlar üzerinden silüet, silüet- insan kavramı incelenmiştir. Bireyin içine çekildiği olumsuz bir durum olarak nitelendirilen silüet-insan kavramından kurtulmanın yolunun mevcut durumun olumsuzluğunun kavranması gerektiği bilgisine değerlendirmeler sonucunda ulaşılmıştır. Olumsuzluğu kavramanın ardından ilk eylem iradi olarak gerçekleşeceği ve irade beraberinde kaygı ve cesareti de getirerek silüet halinden kurtulmayı sağlayabileceği düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-08-06T06:55:34Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |