dc.contributor.advisor | Aktuğ, Mustafa Salim | |
dc.contributor.author | Gücer, Sedef | |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T06:57:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-05-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22352 | |
dc.description.abstract | Women who have been struggling since the 1790’s started the feminist
movement. With this movement, the image and body of woman got started to
be used more in the foreground with social problems. The image of woman in
general art history has always been one of the basic building blocks of art.
Over time, the image of woman has also changed in the field of art. The subject
of recurring image of woman always appears in art with renewed forms,
metaphoric elements and usage patterns. In modern art, social, religious and
cultural problems were handled by feminist artists, and the image of woman
was used with different techniques from different perspectives. The image of
woman showed variety in these uses.
In this thesis study, which is carried out under the name of "Woman as
Feminine Imagery", in the first part feminist history was discussed and a short
trip to the history was taken. İn the second part the ways and interpretations of
feminist artists' use of feminity and female images in terms of modern art
history are examined. The image of the woman was examined with artist
resumes and works. Besides the artist resumes and works, images of feminity
and women are examined. In the third part, a personal life story has been
written up to the individual and the self, and the works made were examined
and explained in terms of the image of woman in a social and artistic context.
"What have they done?" and "What have I done?" based on the questions, a
thesis has been created. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Modern sanat | tr_TR |
dc.subject | Feminizm | tr_TR |
dc.subject | Feminist sanat | tr_TR |
dc.subject | Kadın imgesi | tr_TR |
dc.title | Dişil İmge Olarak Kadın | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | 1790’lardan bu yana mücadele içerisinde olan kadınlar, feminist hareketi
başlatmışlardır. Bu hareketle beraber sanatta da kadın imgesi, bedeni
toplumsal sorunlarla beraber daha çok ön planda kullanılmaya başlanmıştır.
Genel sanat tarihinde kadın imgesi her zaman sanatın temel yapıtaşlarından
biri olmuştur. Zaman geliştikçe kadın imgesi sanat alanında da değişiklik
göstermiştir. Yineleyen kadın imgesi konusu, yenilenen formlar, metaforik
öğeler ve kullanım şekilleriyle sanatta her zaman karşımıza çıkmaktadır.
“Dişil İmge Olarak Kadın” adı altında yürütülen bu tez çalışmasında,
birinci bölümde Feminist düşünce ve tarihi ele alınmış, tarihe küçük bir yolculuk
yapılmıştır. İkinci bölümde modern sanat tarihi açısından feminist sanatçıların
kadınlık ve kadın imgelerini kullanım şekilleri ve yorumlamaları ele alınıp,
incelenmiştir. Üçüncü bölümde; kişisele, öz benliğe inilerek öz yaşam öyküsü
yazılmış, yapılan eserleri toplumsal ve sanatsal bağlamda kadın imgesi
açısından incelenmiş ve açıklanmıştır. Modern sanatta kadın imgesi nasıl ifade
edilmiş? ve “Öz” e dönerek; kadın imgesi nasıl kullanılmış? sorularından yola
çıkarak tez oluşturulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-06-18T06:57:38Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |