Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzbal Batuk, Merve
dc.contributor.authorÖzal, Nurşah
dc.date.accessioned2020-04-28T05:19:30Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-04-01
dc.identifier.citationÖzal, N. (2020). Çocuklarda İşitme Cihazı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/22303
dc.description.abstractOzal, N., Evaluation of Factors Affecting Hearing Aid Usage in Children. Hacettepe University Institute of Health Sciences Audiology Program, Master Thesis, Ankara, 2020. Hearing aids are an essential interventionto access sounds in hearing-impaired children. The correct use of the hearing aid provides support not only for auditory development but also for the development of the language and speech, social, cognitive and academic skills in children, The objectives of the present study are to evaluate the factors affecting the use of hearing aids in children and to raise awareness of the parents about the hearing aid usage. Thirty-two children with bilateral mild to moderate sensorineural hearing loss between the ages of three and six and without any additional disability were included in the study. First of all, datalogging of the hearing aid was recorded by connecting to the appropriate hearing aid programming software. Afterwards, 'Maternal Behavior Rating Scale (MBRS) and Child Behavior Rating Scale (CBRS)' were used to evaluate the parent-child interaction. Then, Hearing Aid Awareness Questionnaire for Parents was completed to evaluate hearing aid use, care and control information for parents. Finally, The Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH) scale was used to evaluate the auditory performance of children with hearing loss. A statistically significant positive strong correlation was obtained between the Hearing Awareness Question Form scores and CBRS findings, MBRS finding and datalogging findings (p<.05). A statistically strong correlation was found between the silent / noisy environment / total PEACH findings and the MBRS findings, the CBRS findings and the Hearing Aid Awareness Question Form (p <.05). The knowledge of the parents about the hearing aid use and care positively affects hearing aids daily usage time and subjective auditory performance from the view of the parent. It was concluded that there is a linear relationship between the parent-child interaction and the level of knowledge of the parents about hearing aid use and care. Keywords: parent-child interaction, datalogging, hearing aid awareness form, Hearing aid, auditory performance,tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectebeveyn-çocuk etkileşimitr_TR
dc.subject.lcshOtolarengolojitr_TR
dc.titleÇocuklarda İşitme Cihazı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÖzal, N., Çocuklarda İşitme Cihazı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2020. Çocuklarda işitme cihazı kullanımı seslere tutarlı erişim sağlanması için oldukça önemlidir. İşitme cihazının doğru kullanımı işitsel gelişimle beraber dil ve konuşma, sosyal, bilişsel ve akademik gelişimleri için destek sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı çocuklarda işitme cihazı kullanımını etkileyen faktörleri değerlendirmek ve ebeveynleri çocukların işitme cihazı kullanımı konusunda bilinçlendirmektir. Çalışmaya 3-6 yaş aralığında bilateral hafif/orta derecede sensörinöral işitme kaybı tanılanmış, tanılanmış ek engeli bulunmayan işitme cihazı kullanıcısı 32 çocuk dahil edilmiştir. Öncelikle uygun işitme cihazı programlama yazılımına bağlanarak işitme cihazı günlük kullanım süresi bilgileri (datalogging) kaydedilmiştir. Sonrasında ebeveyn-çocuk etkileşimini değerlendirmek için ‘Ebeveyn Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği-Türkçe Versiyon (EDDÖ-TV) ve Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği-Türkçe Versiyon (ÇDDÖ-TV)’ kullanılmıştır. Ardından ebeveynler için işitme cihazı kullanımı, bakım ve kontrol bilgilerini değerlendirmek için Ebeveynler için İşitme Cihazı Farkındalık Soru Formu doldurulmuştur. Son olarak işitme kayıplı çocukların subjektif işitsel performansını değerlendirmek amacıyla Ebeveynlerin Çocukların İşitsel/Sözel Performanslarının Değerlendirilmesi (EÇİPED) ölçeği uygulanmıştır. Bireylerin İşitme Cihazı Soru Formu ile ÇDDÖ bulguları, EDDÖ bulguları ve işitme cihazı günlük kullanım süresi bulguları arasında istatistiksel olarak anlamlı derecede pozitif korelasyon elde edilmiştir (p<,05). Bireylerin EDDÖ bulguları, ÇDDÖ bulguları ve İşitme Cihazı Farkındalık Soru Formu bulguları ile sessiz ortam/gürültülü ortam/total EÇİPED bulguları arasında istatistiksel olarak güçlü korelasyon elde edilmiştir (p<,05). Ebeveynlerin çocuklarının işitme cihazı kullanım ve bakımı hakkındaki bilgi düzeyleri, işitme cihazlarını günlük kullanım süresini ve ebeveyn gözünden sübjektif işitsel performansı olumlu yönde etkilemektedir. Ebeveyn-çocuk etkileşimi ile ebeveynlerin işitme cihazı kullanım ve bakımına dair bilgi seviyesi arasında doğrusal bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar kelimeler: ebeveyn-çocuk etkileşimi, günlük kullanım süresi, işitme cihazı farkındalık soru formu, İşitme kaybı, işitsel performans,tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster