dc.contributor.advisor | Ekber, Ayşe Binnur | |
dc.contributor.author | Kes, Begümhan | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T14:03:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-02-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22290 | |
dc.description.abstract | Through texture analysis which makes it easier to understand learning by shaping the abstract structure of music into the concrete has more beneficial achievements. In this study, texture analysis methods of piano works explained with etudes of Alexander Nikolayevich Scriabin which guided nineteenth-century piano music. At first, given information about the etude form, op. 8 and op. 42 etudes which are chosen from three etude albums of Scriabin has reviewed.
Concert etudes written by Scriabin which have high-level piano playing techniques have more complex textures in comparison with other etude types. These etudes which constitute roots of piano education with their artistic and musical values made the study more colorful and flexible by hosting lots of textures inside.
As study continuous, distinguishing methods of melody and accompaniment presentations of chosen etudes have been revealed, by these presentation examples, density and range measurements have been made. These measurements make the composer’s melody and accompaniment presentations concrete provides numerical datasets for analyzing the texture of works. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Skriabin | tr_TR |
dc.subject | Analiz | tr_TR |
dc.subject | Doku | tr_TR |
dc.subject | Yoğunluk | tr_TR |
dc.subject | Alan | tr_TR |
dc.subject | Etüt | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Müzik | tr_TR |
dc.title | Aleksandr Nikolayeviç Skriabin Op. 8 ve Op. 42 Etütler Üzerine Doku Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Müziğin soyut yapısını somuta çevirerek anlaşılmasına kolaylık sağlayan doku analizleri aracılığıyla daha yararlı öğrenimler gerçekleşmektedir. Bu çalışmada piyano eserlerinin doku analizi yöntemleri, ondokuzuncu yüzyıl piyano müziğine yön veren Aleksandr Nikolayeviç Skriabin’in etütleri ile açıklanmıştır. Araştırmaya etüt biçimi ile ilgili açıklamalar yapılarak başlanmış, Skriabin’in üç etüt albümü arasından seçilen op. 8 ve op. 42 etütlerine genel olarak bakılmıştır.
Skriabin’in yazdığı üst düzey performans tekniğine sahip konser etütleri, diğer etüt örneklerine oranla daha kompleks dokular sunmaktadır. Artistik ve müzikal değerleriyle piyano eğitiminin köklerini oluşturan bu etütler, birçok dokuyu içinde barındırması nedeniyle araştırmanın daha renkli ve esnek olmasını sağlamıştır.
Çalışmanın devamında, seçilen etütlerin melodi ve eşlik sunumlarının ayırt edilme yöntemleri açıklığa kavuşturulmuş, bu sunumlar yardımıyla yoğunluk ve alan ölçümleri yapılmıştır. Bu ölçümler bestecinin melodi ve eşlik sunumunu somut olarak ortaya koymakta, eserlerin dokusunu analiz etmek için gerekli sayısal verileri elde etmeyi sağlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Piyano | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-03-19T14:03:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |