Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorMetin, Nilgüntr_TR
dc.contributor.authorKarahisar, Sevdatr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:34:01Z
dc.date.available2015-10-14T13:34:01Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1607
dc.description.abstractStudy aims to compare the family functions perceived by students s attending to seventh and eighth grade at secondary schools and their mothers in the city center of Ankara and examine the impact on children's life satisfaction. It was investigated whether there are any differences between children's gender, birth order, parental education level and life satisfactions, whether there is any difference between family functions percieved by the child and life satisfactions, whether the family functions perceived by the child foreseeing the child’s life satisfactions and whether are there any differences between the family functions perceived by the mother and child. The sample of the research consist of 584 children studying twelve secondary schools depends on Ministry of National Education in Çankaya, Yenimahalle, Pursaklar, Mamak districts in Ankara city center and teir mothers. In order to measure children's life satisfaction Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale, to measure the family functions percieved by children and mothers Family Assessment Scale and in addition, to obtain demographic data of children and their families Family Information Form, developed by researcher, were used. Students' Life Satisfaction Scale and Family Assessment Scale. Multidimensional Students Life Satisfaction Scale and Family Assessment Scale were been applied to children who were included in the sample by researcher. In testing homogeneity of the distribution Kolmogorov-Smirnov Test was used. In the analysis of data obtained; related and unrelated t test, analysis of unrelated one-way variance and analysis of stepwise multiple regression were used. As a result of study, The difference between family functions perceived by children and family functions perceived by the mothers was found. Family functions perceived by children were higher than family functions perceived by mothers. There was no significant difference in the subscale needed interest. It was found there was no significant difference between children's gender, birth order and life satisfaction. A significant difference was found between maternal education and children's school satisfaction and self-fulfillment. A significant difference was found between the children's school satisfaction and father's education status. In regression analyzes, it was found that general function, problem solving, showing needed interest subscales foresaw the %42,1 of the overall life satisfaction.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectAdolesencetr_TR
dc.titleOrtaokul 3. ve 4. Sınıfa Devam Eden Çocukların ve Annelerinin Algıladıkları Aile İşlevlerinin Karşılaştırılması ve Çocukların Yaşam Doyumlarına Etkisinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2015/2246tr_TR
dc.contributor.departmentoldÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, Ankara il merkezinde ortaokullara devam eden 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ve annelerinin algıladıkları aile işlevlerinin karşılaştırılması ve çocukların yaşam doyumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çocukların cinsiyeti, doğuş sırası, annenin ve babanın eğitim düzeyi ile çocukların yaşam doyumları arasında fark olup olmadığı, çocuğun algıladığı aile işlevlerinin çocuğun yaşam doyumunu anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığını ve annelerin algıladığı aile işleviyle çocukların algıladığı aile işlevi arasında anlamlı fark olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezinde Çankaya, Yenimahalle, Pursaklar, Mamak ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 12 ortaokul ile bu okullarda eğitim gören 584 çocuk ve annesi oluşturmaktadır. Çocukların yaşam doyumunu ölçmek amacıyla “Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği”, annelerin ve çocukların algıladığı aile işlevlerini ölçmek amacıyla “Aile Değerlendirme Ölçeği”, demografik bilgilerinin elde edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen “Aile Bilgi Formu” kullanılmıştır. Dağılıma ait homojenliğin test edilmesinde Kolmogorov–Smirnov Testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; ilişkili ve ilişkisiz t testi, ilişkisiz tek yönlü varyans analizi ve aşamalı çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, çocukların algıladıkları aile işlevleri ile annelerin algıladıkları aile işlevleri arasında fark bulunmuştur. Çocukların algıladıkları aile işlevleri puanları, annelerin algıladıkları aile işlevleri puanlarından daha yüksek çıkmıştır. Çocukların cinsiyeti, doğuş sırası ile yaşam doyumları arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Anne eğitim durumu ile çocukların okul doyumu ve benlik doyumu arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Baba eğitim durumu ile çocukların okul doyumu arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Regresyon analizinde, aile işlevleri alt boyutlarından olan genel işlev, problem çözme, gerekli ilgiyi gösterme alt boyutlarının genel yaşam doyumunun %42,1’ini yordadığı bulunmuştur.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster