dc.contributor.advisor | Kapucu, Sevgisun | tr_TR |
dc.contributor.author | Köroğlu, Esra | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:26:37Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:26:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1508 | |
dc.description.abstract | This research, is an intervention study to evaluate effectiveness of planned education and follow-up
program on quality of life, anxiety and depression levels of patients with pacemaker.
The research sample is consisted of 60 (30 intervention, 30 control) patients
implanted with pacemaker that met the study criteria whom followed at Ankara
University Faculty of Medicine Heart Center, and Turkey High Specialization
Education and Investigation Hospital. Nonprobability sampling method was used to
choose the research sampling. Data were collected with; patient identifier data
collection form, Spielberger's State-Trait Anxiety Inventory, the Beck Depression
Inventory and SF-36 Quality of Life Questionnaire. These scales were applied to
patients at the beginning of the study and again after two months. In the first
interview with patients in intervention group, individual interviews were carried to
identify education requirements, individual education was given on the related
subjects, second meeting is planned for two months later. A phone number is given
to patients and their relatives to reach the researchers during this time. Patients and
their relatives have received counseling from researchers by phone in between the
interviews. The normal clinical procedure continued for the control group, this group
also given education at the end of the research. When groups first and last assessment
results compared; a decrease in the anxiety, depression level, an increase in average
scores of many sub-scale quality of life is identified in. intervention group patients.In
accordance with the results obtained from this study, Also evaluation of psychosocial
aspects of patients with pacemakers, a presence of consultants reachable by
telephone, implementation of planned education and follow-up programs by nurses is
recommended. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Nursing | tr_TR |
dc.title | Kalp Pili (Pacemaker) Takılan Hastalara Uygulanan Planlı Eğitim ve Izlem Programının Etkinliğinin Belirlenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1041 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, kalp pili olan hastalara uygulanan planlı eğitim ve izlem programının
yaşam kalitesi, anksiyete ve depresyon düzeyleri üzerine etkinliğinin
değerlendirilmesi amacıyla yapılan bir müdahale çalışmasıdır. Araştırmanın
örneklemini Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kalp Merkezi’nde ve Türkiye Yüksek
İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde izlemi yapılan ve araştırma kriterlerine
uygun kalp pili implante edilmiş 60 (30 müdahale, 30 hasta kontrol) hasta
oluşturmuştur. Araştırma örnekleminin seçiminde olasılıksız örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında; Hastalara ilişkin tanıtıcı veri toplama formu,
Spielberger’in Durumluk-Süreklilik Kaygı Envanteri, Beck Depresyon Envanteri ve
SF-36 yaşam kalitesi ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçekler hastalara araştırmanın
başlangıcında ve tekrar 2 ay sonrasında uygulanmıştır. Müdahale grubundaki
hastalara ilk görüşmede, bireysel görüşmeler yapılarak eğitim gereksinimleri
belirlenmiş, ilgili konularda bireysel eğitim verilmiş, 2 ay sonrası için ise ikinci
görüşme planlanmıştır. Bu süre içinde hasta ve yakınlarına araştırmacıya
ulaşabileceği telefon numarası verilmiştir. Görüşmeler arasındaki sürede hasta ve
yakınları araştırmacıyı telefonla arayarak danışmanlık almışlardır. Kontrol grubunda
ise kliniğin normal prosedürü devam etmiş, araştırma sonunda bu grubu da eğitim
verilmiştir. Gruplar arasında ilk ve son değerlendirme sonuçları karşılaştırıldığında;
müdahale grubu hastaların anksiyete, depresyon düzeyinde azalma, yaşam kalitesinin
birçok alt ölçeğinde puan ortalamalarında artış olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar doğrultusunda, kalp pili olan hastaların piskososyal yönlerinin
de değerlendirilmesi, telefonla ulaşabilecekleri danışmanların bulunması, hemşire
tarafından planlı eğitim ve izlem programlarının uygulanması önerilmiştir. | tr_TR |