dc.contributor.advisor | Dinç, Leyla | tr_TR |
dc.contributor.author | Karabağ Aydın, Arzu | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:26:36Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:26:36Z | |
dc.date.issued | 2013 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1498 | |
dc.description.abstract | This study was conducted through the comparison of pre-test and post-test to identify the effect of web-based instruction on nursing students? arithmetical and drug dosages calculation skills. The study was performed during 2012-2013 education years with 63 students within reach, who enrolled in Faculty of Nursing in Hacettepe University and accepted to take part in study as volunteers and had the opportunity to access for computer and internet. First, an education booklet was developed in order to form a basis for the designed web site content and data collection instruments prepared for the purpose of collecting research data. Then, data collection instruments were prepared and revised based on experts? opinions; its clarity was tested through pre-application and an item analysis was performed. Later on, support was provided from a professional web designer and the web site was designed. In research in class environment the test booklets consisting of the parts such as ?Demographic Information Form?, ?Arithmetic Skill Test,? and ?Drug Dosage Calculation Skill Test? were performed (Pre-test). The students participated in the web-based instruction for eight weeks. Following this instruction a post-test containing ?Arithmetic Skill Test? and ?Drug Dosage Calculation Skill Test? were applied as web-based to students again (post-test). In the analysis of date obtained from the study the number, percentage, average, standard deviation, Wilcoxon Test, and Kruskal Wallis Test were employed. Results of the study revealed those students? arithmetical skill score averages were 74.98±12.14 before the web-based instruction but that their score average was 82.03±9.33 after the web-based instruction. Whilst the score average of drug dosage skill test was 71.55±12.29 before the web-based instruction, the score average rose to 85.97±9.05 after the web-based instruction. A significant difference was specified between arithmetical skill score averages and drug dosage skill score averages during pre and post-web based instructions (p<0.05). In order to teach knowledge and skills on cognitive level to nursing students in line with the results of the research, recommendations were made for the use the web-based instruction method and the inclusion of mathematical course in nursing education programs. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Web-based Instruction | tr_TR |
dc.title | Web Tabanlı Öğretimin Hemşirelik Öğrencilerinin Aritmetik ve İlaç Dozu Hesaplama Becerilerine Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.callno | 2013/242 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırma, web tabanlı öğretimin hemşirelik öğrencilerinin aritmetik ve ilaç dozu hesaplama becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla ön test - son test karşılaştırmalı olarak yapılmıştır. Çalışma, 2012-2013 Öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi'ne kayıtlı, çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden, bilgisayar ve internet erişim olanağı olan, ulaşılabilen 63 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla hazırlanan veri toplama araçları ve tasarlanan web sitesi içeriğine temel oluşturması için öncelikle eğitim kitapçığı geliştirilmiştir. Daha sonra veri toplama araçları hazırlanmış, uzman görüşleri doğrultusunda düzenlenmiş ve ön uygulama ile anlaşılırlığı test edilerek madde analizi yapılmıştır. Daha sonra profesyonel web tasarımcısından destek alınarak web sitesi tasarlanmıştır. Araştırmada öğrencilere sınıf ortamında ?Tanıtıcı Bilgiler Formu?, ?Aritmetik Beceri Testi? ve ?İlaç Dozu Hesaplama Beceri Testi? kısımlarından oluşan soru kitapçığı dağıtılarak uygulama yapılmıştır (ön test). Öğrenciler sekiz hafta süre ile web tabanlı öğretime katılmıştır. Daha sonra öğrencilere ?Aritmetik Beceri? ve ?İlaç Dozu Hesaplama Beceri? testlerini içeren bitirme testi web tabanlı olarak tekrar uygulanmıştır (son test). Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde sayı, yüzdelik, ortalama, satandart sapma, Wilcoxon test ve Kruskal Wallis test kullanılmıştır. Araştırma sonucunda web tabanlı öğretim öncesi aritmetik beceri puan ortalaması 74.98±12.14 iken, web tabanlı öğretim sonrası puan ortalaması 82.03±9.33 olmuştur. Web tabanlı öğretim öncesi ilaç doz hesaplama beceri testi puan ortalaması 71.55±12.29 iken, web tabanlı öğretim sonrası puan ortalaması 85.97±9.05'e yükselmiştir. Web tabanlı öğretim öncesi ve web tabanlı öğretim sonrası hem artimetik beceri hem de ilaç doz hesaplama beceri puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır (p<0.05). Araştırmanın sonuçları doğrultusunda hemşirelik öğrencilerine bilişsel düzeyde bilgi ve becerileri öğretmek amacıyla web tabanlı öğretim yönteminin kullanılması ve hemşirelik eğitim programlarında matematik dersine yer verilmesi önerilerinde bulunulmuştur. | tr_TR |